Nissan Serena facelift C27 diperkenalkan – gril baharu yang besar, ciri pemanduan ProPilot dipertingkatkan

Nissan Serena facelift C27 diperkenalkan – gril baharu yang besar, ciri pemanduan ProPilot dipertingkatkan

Pertengahan bulan lalu, Nissan telah mempertontonkan Serena C27 facelift dan MPV generasi kelima yang lebih segar ini telah pun mula dijual di pasaran negara kelahirannya, Jepun. Selain menjalani perubahan kosmetik, beberapa semakan semula untuk ciri keselamatannya turut dilakukan. Bagi model standard, bahagian gril V-Motion krom yang menerima kepingan berkembar, diletakkan lingkaran hitam yang agak tebal. Malahan rekaan bampar hadapan dan belakang yang lebih tajam juga menimbulkan aura sporty untuk model ini.

Namun bagi Highway Star (satu-satunya varian yang kita dapat buat masa ini) diserlahkan dengan gril yang sedikit ditarik ke bawah hingga ke corong pengambilan udara tengah – dipenuhkan dengan kemasan krom dan Nissan mendakwa ia umpama permata yang menarik perhatian.

Bentuk-L pada bahagian bucu bampar hadapan juga telah dibesarkan dan nampak lebih agresif, begitu juga dengan bahagian belakang. Roda aloi dwi-tona 16-inci dan lampu belakang LED telah direka semula, sekaligus membuatkan bahagian belakangnya nampak lebih lebar.

Nissan Serena facelift C27 diperkenalkan – gril baharu yang besar, ciri pemanduan ProPilot dipertingkatkan

Lampu utama terpisah juga telah direka semula untuk kesemua varian, yang kini didatangkan dengan jaluran krom berbanding warna badan – pada Highway Star, dikemaskan dengan krom yang agak besar. Model tertinggi ini turut menerima lampu utama LED Adaptif yang pertama, yang menampilkan 12 diod pada setiap sisi yang boleh dimatikan secara individu, sekaligus membuatkan lampu tinggi yang menyala tidak akan menyilaukan pengguna jalan yang lain.

Model facelift ini turut ditawarkan dengan dua warna baharu iaitu Sunrise Orange dan Dark Metal Grey – kedua-duanya turut ditawarkan dengan skim warna pilihan luaran dengan dua tona iaitu Diamond Black di bahagian bumbung. Ciri baharu yang turut ditampilkan termasuklah roda aloi dua-tona 15-inci yang direkakan khas untuk model e-Power.

Di dalamnya pula, tidak banyak perubahan yang dilakukan, melainkan kluster instrumen yang direka semula, dengan balutan tempat duduk kalis air yang kini ditawarkan sebagai pilihan. Untuk keselamatan, Serena menambah Intelligent Blind Spot Intervention, Blind Spot Warning, Rear Cross Traffic Alert dan Emergency Assist untuk Pedal Misapplication di dalam senarai kit standard, di samping ciri sedia ada termasuk Intelligent Emergency Braking dan Lane Departure Warning.

Nissan Serena facelift C27 diperkenalkan – gril baharu yang besar, ciri pemanduan ProPilot dipertingkatkan

Ciri pemanduan ProPilot semi-autonomous juga telah ditambahbaik, kini dipertingkatkan dengan kawalan kelajuan yang menyalurkan brek yang lebih lancar dalam beberapa situasi pemanduan. Malah ia juga boleh mengekalkan tahap kelajuan yang ditetapkan pemandu dengan lebih baik, di samping mengimbangi hamburan penjana kuasa.

Pilihan penjana kuasa telah dikekalkan dan ini termasuklah enjin MR20DD 2.0 liter suntikan terus CVT-berkembar empat-silinder petrol dengan kuasa 147 PS dan tork 210 Nm, dipadankan dengan Xtronic CVT dan motor elektrik 1.8 kW yang menambahkan lagi tork 50 Nm bagi hamburan pendikitan apabila diperlukan. Ia turut ditawarkan dengan pacuan roda-hadapan atau semua-roda.

Sementara bagi model e-Power, ia dikuasakan oleh motor elektrik 136 PS/320 Nm dari Leaf generasi terdahulu, yang digandingkan dengan enjin 1.2 liter HR12DE tiga-silinder dengan output 79 PS/103 Nm. Bagi semua model e-Power, tiada port pengecasan untuk pemanduan elektrik tulen. Nissan mendakwa penggunaan bahan api dianggarkan sekitar 26.2 km per liter mengikut kitaran JC08.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required