GALERI: Hyundai Elantra AD facelift 2019 – hanya varian 2.0L Executive, dijual pada harga RM109,888

GALERI: Hyundai Elantra AD <em>facelift</em> 2019 – hanya varian 2.0L Executive, dijual pada harga RM109,888

April lalu, Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) telah membawa versi facelift sedan segmen-C Hyundai Elantra AD 2019 secara rasmi ke Malaysia. Namun, untuk versi kemaskini ini, ia hanya hadir dengan satu varian tunggal iaitu 2.0L Executive, tanpa pilihan model paling berkuasa sebelum ini 1.6L Turbo GDI Sport.

Kali ini, Elantra 2.0L Executive ini dijual dengan harga agak kompetitif iaitu harga atas jalan tanpa insuran RM109,888 lengkap dengan waranti lima-tahun atau 300,000 km serta bantuan tepi jalan 24-jam. Ia didatangkan dengan lima pilihan warna iaitu Phantom Black, Fiery Red, Teal Blue, Fluid Metal dan Polar White,

Seperti yang anda boleh lihat, walaupun model ini adalah versi facelift, ia hadir dengan muka dan bahagian belakang yang jauh berbeza dari model asal.

GALERI: Hyundai Elantra AD <em>facelift</em> 2019 – hanya varian 2.0L Executive, dijual pada harga RM109,888

Pada bahagian hadapan, lampu utamanya telah digantikan dengan unit baharu sepenuhnya yang berbentuk segi-tiga dengan sudut-sudut tajam. Bampar hadapan juga adalah rekaan baharu sepenuhnya juga menampilkan rekaan lebih bersegi serta kemasan liang udara sisi dan perumah lampu kabus lebih kecil.

Di belakang, perumah nombor pendaftaran telah dialih dari penutup but ke bahagian bampar. Ini membolehkan bahagian tersebut direka lebih ringkas menampilkan lampu belakang baharu, menjadikan rupa yang lebih sporty. Apa yang menarik, kamera undur kini nampak lebih kemas dengan rekaan terbenam terus di bahagian atas, manakala untuk membuka but pula, suisnya direka tersorok dan hanya perlu menekan bahagian logo H di bawah kamera.

Namun menerusi rekaan baharu ini telah menjadikan rekaan bampar lebih ‘sibuk’ dengan kemasan hitam yang besar yang turut menempatkan plat pendaftaran. Secara keseluruhan, rekaan baharu pada Elantra ini menyebabkan ia kini 70 mm lebih panjang dengan ukuran 4,620 mm, tetapi dimensi lain masih kekal dengan lebar 1,800 mm, tinggi 1,450 mm dan jarak roda 2,700 mm.

GALERI: Hyundai Elantra AD <em>facelift</em> 2019 – hanya varian 2.0L Executive, dijual pada harga RM109,888

Antara kelengkapan standard pada bahagian luar Elantra facelift ini adalah lampu hadapan projektor halogen, lampu kabus hadapan dan belakang, lampu nyalaan siang LED, rim aloi dua-tona 17-inci dibaluti tayar bersaiz 225/45 R17 serta pemegang pintu krom dengan Welcome Light.

Masuk ke kabin, tiada perubahan besar ditonjolkan pada Elantra kemaskini ini. Perbezaan yang paling nyata adalah grafik pada paparan meter yang kini diberikan latar belakang bercorak chequered dan juga paparan TFT mono LCD 3.5-inci yang kini menampilkan illustrasi 3D. Paparan infotaimen juga kini lebih besar dengan pemadanan skrin 7-inci yang turut menyokong Android Auto dan Apple CarPlay serta boleh beroperasi dengan kawalan suara.

Tiada lagi serlahan benang merah pada model 2019 ini, dan ia diberikan upholsteri kulit hitam sepenuhnya termasuk pada roda stereng dan juga kemasan sentuhan lembut pada papan pemuka. Hyundai juga memberikan kemasan berwarna perak merentangi papan pemuka serta corak gentian karbon diberikan pada bahagian atas kluster instrumen.

Kelengkapan standard lain dalam kabin Elantra ini termasuk butang penghidup enjin, pendingin hawa manual dan tempat duduk hadapan larasan manual. Sistem keselamatan juga masih kekal dengan enam beg udara, ABS dengan EBD, Bantuan Mula Mendaki (HAC), Pengurusan Kestabilan Kenderaan (VSM), Kawalan Traction (TC), Sistem Pemantauan Tekanan Tayar, Kawalan Brek Menuruni Bukit (DBC) dan Sistem Bantuan Brek (BAS).

Bahagian mekanikal juga diambil terus dari model asal tanpa apa-apa perubahan. Elantra 2.0L Executive ini dijana oleh enjin 2.0 liter NA empat silinder Nu MPI berkuasa 152 PS pada 6,200 rpm dan tork maksima 192 Nm pada 4,000 rpm dan dipadankan bersama kotak gear automatik torque converter konvensional enam kelajuan.

Cuma, model baharu ini menerima mod pemanduan Smart baharu, yang akan ‘membaca’ gaya pemanduan anda dan secara automatik akan menala semula karekter enjin dan kotak gear bagi disesuaikan sama ada dalam mod Eco, Normal atau Sport.

GALERI: Hyundai Elantra AD <em>facelift</em> 2019 – hanya varian 2.0L Executive, dijual pada harga RM109,888

Suspensi juga masih lagi kekal dengan Topang McPherson pada bahagian hadapan, dan torsion beam pada bahagian belakang – tiada model 1.6L Turbo juga bermaksud kini tiada lagi pilihan Elantra dengan suspensi multilink belakang yang boleh anda pilih di bilik pameran Hyundai.

Secara keseluruhan juga, karekter pemanduan Hyundai Elantra facelift ini adalah sama dengan model yang dilancarkan pada tahun 2017. Bagaimana pemanduannya model berkenaan? Anda boleh baca laporan pandu uji kami pada PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required