Di sebalik kereta nasional baru – siapa DreamEdge?

Di sebalik kereta nasional baru – siapa DreamEdge?

Jumaat minggu lepas, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Darell Leiking telah umumkan bahawa syarikat penyedia khidmat kejuruteraan digital Malaysia, DreamEdge dilantik sebagai syarikat pengendali kepada projek kereta nasional terbaru. Tapi, siapa sebenarnya di belakang DreamEdge? Dan, mengapa mereka dipilih?

DreamEdge sebenarnya bukanlah sebuah syarikat baru. Diketuai oleh CEO Khairil Adri Adnan, DreamEdge ditubuhkan pada 2007; bermula dengan hanyak lima pekerja yang semuanya merupakan jurutera, kini syarikat itu menggajikan lebih daripada 150 orang.

Sejak penubuhannya, DreamEdge terlibat di dalam industri, antaranya termasuk minyak & gas, pembinaan landasan, pembangunan kapal, kesihatan serta automatik. Mereka menyediakan perkhidmatan seperti pemodelan dan analisis menggunakan komputer, kejuruteraan serta pengilangan (CAD/CAE/CAM) sehinggalah kepada pembangunan dan rekaan produk, mencakupi bidang yang luas.

Bagi industri automotif, syarikat ini pernah terlibat antaranya di dalam projek penting dalam pembangunan kenderaan baru, yang melibatkan penghasilan rekaan, pembangunan prototaip dan pembangunan sistem untuk pengeluaran umum.

Di sebalik kereta nasional baru – siapa DreamEdge?

Selain sektor automotif, mereka juga pernah terlibat di dalam kerja-kerja berkaitan pembinaan monorail dan MRT, begitu juga dengan rekaan dan pembangunan kapal laut; yang terakhir bersama dengan Boustead Heavy Industries.

Pada 2013, syarikat ini terlibat sama dalam menghasilkan prototaip kenderaan perantara dengan lapan-tempat duduk, Zero-Emission Transport EV. Selain itu, beberapa model konsep pernah dihasilkan, seperti ZET Low Speed EV yang merupakan sebuah kenderaan elektrik empat-tempat duduk dan ZET tiga-roda.

Syarikat sama turut dikenali melalui aktiviti oleh TuneD, yang pertama kali menampikan Proton Preve dengan kit badan tersendiri ketika KLIMS 2013. Pada Mei 2017, mereka memperkenalkan pula rangkaian bodykit aftermarket yang dihasilkan untuk tiga model Proton; Saga, Persona dan Preve.

DreamEdge juga menjalin usahasama di negara Jepun, di mana mereka menyediakan kepakaran teknikal kepada beberapa syarikat pelanggan. Mereka juga pernah dikaitkan dengan Nissan.

Di sebalik kereta nasional baru – siapa DreamEdge?

Menurut Laporan Transformasi Ekonomi 2012, DreamEdge dilaporkan terlibat di dalam kerjasama strategik dengan Nissan dan Tokyo R&D Japan, sebuah syarikat perunding dan pembangunan perkhidmatan automotif, di dalam lapangan kaji selidik berkaitan sukan permotoran. Kerjasama dengan Tokyo R&D ini masih lagi tersenarai di dalam profil semasa syarikat.

DreamEdge juga mempunyai beberapa kemudahan di seluruh negara; Pusat Rekaan Digital R&D mereka terlatak di ibupejabatnya di Cyberjaya, sementara Pusat Prototaip & Pengilangan Tambahan terletak di AutoVille Cyberjaya. Tidak ketinggalan ialah Pusat Teknologi & Inovasi yang terletak di premis SIRIM di Bukit Jalil, serta Pusat Rekaan Kejuruteraan Digital di Taiping. Sebuah pejabat R&D mereka juga terletak di Shibuya, Tokyo.

Berkaitan pengumuman DreamEdge sebagai syarikat pengendali projek kereta nasional baru ini, perbincangan sudah bermula sejak enam bulan lalu. Dua lagi syarikat yang turut menzahirkan minat mereka terhadap projek ini ialah Alam Perkasa dan Elenvi.

Menariknya, daripada sumber industri, kami dimaklumkan bahawa kedua-dua syarikat berkenaan tidak pernah menyampaikan perkara itu terus kepada MITI atau MARii, walaupun memaklumkan hal itu kepada umum melalui media.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required