Jaguar I-Pace ‘dipertontonkan’ di laman web JLRM – petanda bakal dibawa masuk ke pasaran Malaysia?

Jaguar I-Pace ‘dipertontonkan’ di laman web JLRM – petanda bakal dibawa masuk ke pasaran Malaysia?

Kenderaan elektrik pertama Jaguar, I-Pace, telah pun mula ‘dipertontonkan’ di laman web rasmi pengedarnya, Jaguar Land Rover Malaysia (JLRM). Adakah ini bermakna I-Pace bakal dibawa masuk ke pasaran Malaysia? Jika benar, sudah pasti ia menjadi perkhabaran gembira buat mereka yang menantikannya.

Jaguar I-Pace pertama kali diperkenalkan di peringkat global pada Mac tahun lalu, malah telah berjaya menarik perhatian ramai sehingga beberapa kali dinobatkan sebagai Kereta Tahunan Dunia termasuklah Kereta Tahunan Jerman 2019, Kereta Tahunan Eropah 2019 dan Kereta Tahunan Dunia 2019.

Dibina menggunakan asas aluminium khas, I-Pace mempunyai struktur badan tegar yang mempunyai kekuatan kilas paling kuat antara semua model Jaguar iaitu 36 kNm/darjah. Bateri lithium-ion 90 kWh (dengan 432 sel) diletakkan di atas lantai kenderaan, memberikan jarak pergerakan sehingga 480 km dalam kitaran WLTP.

Bateri pada kenderaan ini menyampaikan kuasa kepada dua motor elektrik, yang diletakkan satu bagi setiap gandar, seterusnya menghasilkan pacuan semua roda. Kuasa keseluruhan yang mampu dihasilkan adalah 400 PS dan 696 Nm, manakala pecutan 0-100 km/j pula boleh dilakukan dalam masa cuma 4.8 saat.

Jaguar I-Pace ‘dipertontonkan’ di laman web JLRM – petanda bakal dibawa masuk ke pasaran Malaysia?

Pengecasan pantas juga disediakan pada I-Pace, dengan menggabungkan Combined Charging System standard dengan penyambung Type 2. Untuk mendapatkan kuasa 80%, dari kosong, ia hanya memerlukan masa 40 minit, manakala dengan pengecasan selama 15 minit sahaja, pengguna boleh mendapatkan jarak penggunaan 100 km. Sekiranya tidak bergegas, pengecasan di rumah menggunakan soket dinding AC 7 kW akan mengambil masa 10 jam untuk penuh.

SUV elektrik ini turut menawarkan ruang dalaman yang boleh dianggap agak besar. Ini adalah hasil daripada penggunaan rekaan bahagian dalam yang lebih ke depan dan susunan pek kuasanya. Jarak antara rodanya adalah 2,990 mm, panjang keseluruhan 4,682 mm, dan penumpang di belakang boleh menikmati ruang kaki 890 mm dan ruang kepala 968 mm. Mereka yang duduk di depan mendapat 1,013 mm ruang kepala dan 1,040 mm ruang kaki.

Kelengkapan yang membantu aspek praktikaliti juga banyak pada kenderaan ini, termasuk ruang simpanan 10.5 liter di bahagian tengah, di belakang, serta tempat letak tablet dan laptop di bawah tempat duduk. Ruang barangan di but dicatat pada 656 liter, dan apabila tempat duduk dilipat rata, ia boleh menjadi 1,453 mm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required