Kerajaan tidak buat keputusan terburu-buru mengenai GoJek, baru di peringkat cadangan – Redzuan

Kerajaan tidak buat keputusan terburu-buru mengenai GoJek, baru di peringkat cadangan – Redzuan

Pada 21 Ogos lalu, Menteri Pembangunan Usahawan, Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof berkata kabinet telah bersetuju secara prinsipnya untuk membenarkan perkhidmatan ride-hailing motosikal seperti GoJek untuk beroperasi di negara ini.

Walau bagaimana pun, terkini, menteri yang sama berkata, kerajaan tidak mengambil keputusan terburu-buru berhubung cadangan untuk pelaksanaan perkhidmataan berkenaan. Sebaliknya inisiatif yang digerakkan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) itu baru pada peringkat cadangan untuk diperhalusi dari semua sudut, termasuk undang-undang. Malahan, setakat ini, beliau mengesahkan belum ada kertas Jemaah Menteri yang membenarkan pelaksanaan Go-Jek di Malaysia.

“Itu (cadangan pelaksanaan) adalah perkara dibangkitkan (dalam mesyuarat Kabinet) sama ada kita boleh mewujudkan GoJek. Secara prinsip, konsensus Kabinet tidak menghalang dengan syarat tertentu. Sebagai contoh, kita tidak boleh meletak GoJek di lebuh raya PLUS, justeru ia perlu diperhalusi secara prinsip.

Kerajaan tidak buat keputusan terburu-buru mengenai GoJek, baru di peringkat cadangan – Redzuan

“Kita tidak akan melaksanakannya secara mudah, perlu ada undang-undang dan peraturan. Begitu juga kawasan mana sesuai dan sama ada ia digunakan untuk menghantar makanan atau membawa penumpang. Itu semua perlu diteliti,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Mengenai rungutan pelbagai pihak meliputi pemandu teksi terhadap cadangan pelaksanaan GoJek, Mohd Redzuan berkata, keputusan dibuat kelak akan mengambil kira pandangan secara keseluruhan.

Beliau turut menjelaskan isu mengenai teksi, katanya, tumpuan diberikan kepada pembangunan perkhidmatan itu supaya menepati kehendak pengguna, termasuk dari aspek keselesaan.

“Jika sebut mengenai e-hailing, memang banyak (pemandu) teksi yang merintih. Perkara ini akan dilihat dan kita boleh membantu persatuan teksi untuk bersaing dengan perkhidmatan e-hailing. Saya rasa ada kaedah sedang dikaji supaya kita memberi peluang sama kepada pemandu teksi. Mereka perlu diberi perhatian, termasuk peningkatan dari segi perkhidmatan dan penampilan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required