Honda e pengeluaran sebenar muncul di Frankfurt – dua janaan output, harga dari RM136k di Jerman

Honda e pengeluaran sebenar muncul di Frankfurt – dua janaan output, harga dari RM136k di Jerman

Honda e dalam penampilan unit pengeluaran sebenar kini telahpun ditunjukkan. Berikut antara gambar-gambar terawal model kereta kompak urban elektrik itu dari Pameran Permotoran Frankfurt 2019 yang dirakam oleh rakan sekerja kami yang berkunjung ke sana.

Pertama kali dipertontonkan sebagai Honda e Prototype ketika di Pameran Permotoran Geneva tahun ini, EV berkenaan dikuasakan oleh bateri lithium-ion 35.5 kWh yang diletakkan di bawah lantai kereta ini, membekalkan sehingga 220 km jarak pergerakan untuk satu cas penuh.

Honda e boleh dicas menggunakan pengecas AC melalui sambungan jenis Type 2, dan syarikat itu juga menawarkan Honda Power Charger dengan output 7.4 kW (pembekal kuasa fasa-tunggal) dan 22 kW (pembekal kuasa tiga-fasa) sebagai satu penyelesaian terminal mengecas di rumah. Dengan kapasiti kedua itu, tempoh mengecas 100% hanya memerlukan 4.1 jam sahaja.

Honda e pengeluaran sebenar muncul di Frankfurt – dua janaan output, harga dari RM136k di Jerman

Selain itu, EV ini juga boleh dicas baterinya dengan lebih pantas menggunakan sambungan CCS2 melalui jenis DC. Honda mendakwa, dengan cara ini, bateri hanya memerlukan 30 minit untuk pengecasan sehingga 80%.

Turut dipertontonkan di Frankfurt ialah sistem peralihan tenaga bersepadu, Honda Power Manager Prototype, yang merupakan versi lebih kecil bagi stesen pengecas yang ada di kemudahan R&D Honda di sana. Beroperasi menggunakan aliran DC berserta pilihan sambungan CCS2 dan CHAdeMO, sistem itu menguruskan tenaga di antara gridm rumah dan juga kenderaan elektrik, membolehkan penggunaan dan simpanan tenaga yang lebih cekap dicapai.

Bagi Honda e sendiri, ia menampilkan motor elektrik yang memacu roda belakang, dengan dua angka janaan kuasa – 100 kW (136 PS) dan 113 kW (154 PS) – disediakan; tork maksimum pada 315 Nm. Honda e boleh memecut dari 0-100 km/j dalam masa lapan saat.

Ruang dalamannya pula mempertemukan material, warna dan teknologi canggih, misalnya papan pemuka yang dipasangkan dengan lima skrin paparan. Pemandu dan penumpang depan mempunyai capaian terus kepada dua skrin sentuh 12.3-inci utama, sementara tiga lagi skrin didedikasikan untuk kamera sisi (bersaiz enam-inci setiap satu) serta satu lagi skrin di bahagian kluster instrumen pemandu.

Bagi harga pula, di Jerman, Honda e EV dijual pada harga bermula 29,470 Euro (RM136,108) bagi versi 100 kW, manakala versi 113 kW dijual pada harga 32,470 Euro (RM149,964). Serahan pertama bagi pembeli di sana pula dijangka dilakukan pada tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required