Dasar Automotif Negara (NAP) 2019 bakal dilancarkan tidak lama lagi – laksana secara 3 fasa, fokus ke NxGV

Dasar Automotif Negara (NAP) 2019 bakal dilancarkan tidak lama lagi – laksana secara 3 fasa, fokus ke NxGV

Kalau ikut pengumuman Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) pada April lalu, Dasar Automotif Negara (NAP) 2019 dijadualkan akan diumumkan pada suku kedua tahun ini. Walau bagaimana pun, kalendar 2019 sudah pun bakal menginjak ke suku keempat dalam tempoh dua minggu lagi, namun NAP 2019 masih belum diumumkan.

Terkini, Ketua Pegawai Eksekutif Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii), Datuk Madani Sahari, mengesahkan NAP 2019 bakal diumumkan kelak, walau pun tidak memberikan bayangan jangkaan tarikhnya.

“NAP 2019 akan dilaksanakan secara tiga fasa sehingga tahun 2030 dengan turut menekankan usaha Malaysia sebagai pengeluar kenderaan hibrid dan cekap tenaga (EEV). Pelaksanaan fasa pertama sehingga 2023-2024 akan turut meliputi kesinambungan pelaksanaan NAP 2014 sebelum ini.

“Ia juga memberi penekanan kepada penambahbaikan dasar polisi dengan teknologi baharu termasuklah dari segi modal insan dan kecekapan tenaga pekerja. Pada masa sama, kami akan turut menggabungkan elemen lain yang boleh diterapkan dalam usaha menjadikan Malaysia pengeluar kenderaan hibrid dan kenderaan EEV,” katanya menerusi laporan Bernama.

Dasar Automotif Negara (NAP) 2019 bakal dilancarkan tidak lama lagi – laksana secara 3 fasa, fokus ke NxGV

Madani berkata ini termasuk elemen seperti pengeluaran bateri, sistem pengurusan, stesen pengecas dan yang berkaitan manakala fasa berikutnya akan menitikberatkan aspek terkini seperti teknologi 5G. Sejajar usaha itu, kata beliau, NAP 2019 juga bakal menyaksikan MARii mengubah fokus EEV kepada kenderaan generasi baharu atau NxGV.

Tambahnya lagi, perbezaan kenderaan EEV dan kenderaan NxGV adalah elemen kesalinghubungan atau ‘connectivity’ bagi menyuntik pengalaman pemanduan dalam kenderaan yang turut ditambah nilai dengan aspek lain. Malah, penggunaan ciri kecerdasan buatan (AI) dalam kenderaan NxGV juga dapat menjana sektor baharu seperti perkhidmatan mobiliti manakala penggunaan AI akan mendorong kepada pemanduan lebih selamat, cekap serta berprestasi tinggi.

“Aspek mobiliti sebagai satu perkhidmatan itu adalah sektor baharu yang tidak boleh diketepikan. Berikutan itu, ia memerlukan banyak aspek pengaturcaraan, IoT atau internet pelbagai benda dan yang berkaitan,” katanya.

Mobiliti sebagai satu perkhidmatan itu merujuk kepada usaha beralih daripada mod pengangkutan milikan sendiri kepada penyelesaian mudah alih, termasuk menggabungkan perkhidmatan penyedia pengangkutan awam dan swasta menerusi satu platform yang mengurus perjalanan dan membolehkan pengguna membayar perkhidmatan itu secara tunai atau dalam talian.

Madani berkata seperti dinyatakan oleh ahli teknologi, industri automotif merupakan ‘induk atau teras segala industri’ kerana melibatkan sektor-sektor mekanikal, elektronik, kejuruteraan, kimia dan teknologi terkini.

Dasar Automotif Negara (NAP) 2019 bakal dilancarkan tidak lama lagi – laksana secara 3 fasa, fokus ke NxGV

“Atas alasan itulah kami amat maklum dan memahami hasrat Perdana Menteri Tun Dr Mahahtir Mohamad agar Malaysia memiliki kereta nasional (ketiga) baharu. Ini semua bagi memastikan industri automotif dapat memanfaatkan semua limpahan aktiviti ini,” katanya.

Buat pertama kalinya juga, NAP 2019 bakal meletakkan definisi kereta nasional dengan sasaran menjadikan teknologi dan kejuruteraan sebagai asas untuk lebih membangunkan negara. Ia akan melibatkan enam kriteria iaitu majoriti atau pemegang utama ekuiti adalah rakyat Malaysia dan pendanaan oleh pihak swasta serta menggunakan 75% bekalan rantaian domestik.

“Kriteria lain adalah ia perlu menggunakan 98% pekerja tempatan, syarikat terlibat (di dalam projek) membuat penyelidikan dan pembangunan di Malaysia, mengambil langkah-langkah susulan kenderaan NxGV sebagai satu perkhidmatan serta penggunanaan revolusi perindustrian 4.0.

“Kriteria berkenaan terpakai kepada pengeluar kereta nasional sedia ada dan kereta nasional baharu yang sedang dalam peringkat pembangunan. Malah, kehadiran kereta nasional baharu itu akan lebih merancakkan perniagaan dalam kalangan vendor-vendor tempatan,” ujarnya.

Jelasnya lagi, dalam sebuah kereta terdapat lebih 30,000 komponen dan 80% daripadanya dibekalkan oleh vendor. Oleh itu, kereta nasional baharu ini bukan sahaja menambah nilai kepada kepakaran bidang ini malah turut membuka peluang kepada syarikat-syarikat tempatan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required