Kereta nasional baru akan babitkan Perodua – laporan

Kereta nasional baru akan babitkan Perodua – laporan

Dua minggu lalu, kerajaan melalui Kementerani Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) telah mengumumkan bahawa DreamEdge telah dilantik untuk mengendalikan projek kereta nasional baru, dan antara lain turut mendedahkan bahawa Daihatsu Jepun dinamakan sebagai syarikat penyedia sokongan teknologi kepada projek tersebut. Terbaharu, akhbar The Edge melaporkan bahawa projek ini juga mungkin akan melibatkan Perodua, iaitu sekutu Daihatsu di Malaysia.

Menurut laporan tersebut, DreamEdge telah berhubung dengan Perodua untuk terlibat dengan projek ini sebagai pemasang kontrak kereta berkenaan. Namun turut ditulis bahawa Nissan dan Honda juga telah dihubungi oleh DreamEdge atas sebab yang sama.

Satu lagi kemungkinan adalah Perodua akan membantu dalam proses merekabentuk model pertama projek ini. Menurut The Edge lagi, mereka telah cuba untuk menghubungi DreamEdge dan Perodua bagi mendapatkan pengesahan tentang perkara ini, tetapi tiada sebarang respon diberikan dari kedua-dua pihak.

Idea untuk memberikan kontrak bagi memasang kereta nasional baru ini kepada Perodua adalah agak logik bukan hanya kerana ia adalah wakil Daihatsu di Malaysia, malah Perodua mempunyai kapasiti lebihan untuk membina 70,000 unit kereta. Walau bagaimanapun sumber dari industri menyatakan bahawa DreamEdge dan Perodua perlu menyelaraskan semula kemungkinan konflik antara kedua belah pihak dari segi penawaran produk serta hak pemilikan yang berkaitan dengan bahagian kenderaan yang sedang dihasilkan oleh Perodua.

Kereta nasional baru akan babitkan Perodua – laporan

Dalam pengumuman minggu lalu, turut didedahkan bahawa model pertama projek kereta nasional baharu ini adalah sedan segmen-B dengan saiz lebih besar (sebelum ini ia disebut sebagai sedan segmen-C tetapi telah dibetulkan semula), yang tidak jauh dengan penawaran Perodua menerusi hatchback segmen-B Myvi. Kereta tersebut juga dinyatakan akan dijana sama ada dengan enjin pembakaran dalaman biasa atau unit janakuasa hibrid petrol elektrik.

DreamEdge turut mengumumkan bahawa mock-up untuk model tersebut akan didedahkan pada akhir bulan ini, manakala prototaip pertamanya akan membuat kemunculan pada Mac 2020. Model produksi kereta tersebut dijadualkan akan mula masuk ke pasaran pada Mac 2021.

Minggu lalu, kerajaan sekali lagi menegaskan bahawa tiada dana awam yang akan digunakan dalam projek kereta nasional baharu ini. Menurut Menteri MITI Datuk Darell Leiking, kerajaaan tidak akan menjalankan sebarang ‘bailout sekiranya DreamEdge gagal dalam projek ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required