BMW 3 Series G20 CKD diperkenalkan di pasaran Malaysia – 330i, spesifikasi masih sama, RM289k

BMW 3 Series G20 CKD diperkenalkan di pasaran Malaysia – 330i, spesifikasi masih sama, RM289k

Enam bulan selepas melancarkan BMW 3 Series G20, BMW Group Malaysia telah mengumumkan untuk memperkenalkan versi pemasangan tempatan (CKD) pula. Sedan sport generasi ketujuh ini terus ditawarkan dengan varian 330i M Sport, dengan spesifikasi yang sama seperti mana ada pada unit import sepenuhnya (CBU).

Senarai elemennya sama, namun harganya diturunkan sedikit, kini ia berharga RM288,800 atas jalan tanpa insurans – kurang RM40,000 berbanding sebelum ini. Ia turut didatangkan dengan waranti lima-tahun, perbatuan tanpa had, dengan lima-tahun pakej penyelenggaraan percuma dan waranti dua-tahun untuk tayar.

Untuk luarannya, ia ditampilkan dengan pakej M Sport, dengan lampu utama LED adaptif dan lampu kabus LED, serta roda aloi Style 790 M double-spoke Orbit Grey 18-inci, dengan tayar run-flat. Manakala di dalamnya pula, ia digandingkan dengan sistem infotainmen BMW Live Cockpit Professional, bersama skrin tengah 10.25-inci dan paparan instrumen digital-sepenuhnya 12.3-inci serta reverse-direction rev counter.

BMW 3 Series G20 CKD diperkenalkan di pasaran Malaysia – 330i, spesifikasi masih sama, RM289k

Selain itu, ia turut menampilkan BMW Operating System 7.0 baharu, di mana sistem ini boleh dikendalikan menerusi kawalan iDrive rotary, skrin sesentuh tengah atau pun kawalan suara Intelligent Personal Assistant. Untuk kabinnya, ia diberi pilihan sama ada kulit Hitam atau Cognac Vernasca, kemasan Tetragon Aluminium dan headlining hitam.

Ciri standard termasuklah kemasukan tanpa kunci, butang penghidup engin, pembuka bootlid bebas tangan, kawalan suhu tiga-zon, kawalan kelajuan, tempat duduk sport larasan berkuasa dengan tatapan memori untuk tempat duduk pemandu, tempat duduk belakang boleh dibaringkan secara nisbah 40:20:40, pengecas telefon pintar tanpa wayar Qi, dan sistem bunyi HiFi Loudspeaker 205-watt dengan 10-pembesar suara. Ia turut ditawarkan dengan fungsi BMW Digital Key untuk beberapa model telefon pintar Samsung yang terpilih.

Untuk bantuan pemandu, 330i terus menawarkan Bantuan Parkir, termasuk kamera undur dan juga sistem Bantuan Mengundur baharu yang akan membantu anda mengundur keluar dari laluan sempit dengan cara mengingat kembali laluan masuk anda. Walau bagaimana pun, tiada lagi bantuan pemanduan lain yang turut ditampilkan termasuklah brek kecemasan sendiri.

BMW 3 Series G20 CKD diperkenalkan di pasaran Malaysia – 330i, spesifikasi masih sama, RM289k

Di bawah bonetnya, ia menempatkan versi terkini enjin petrol B48 2.0 liter pengecas turbo, yang mampu menghamburkan 258 hp pada 5,000 rpm dan tork 400 Nm dari 1,550 hingga 4,400 rpm. Dipadankan dengan transmisi ZF automatik lapan-kelajuan, yang mampu membantunya memecut dari titik sifar ke 100 km/j dalam 5.8 saat dan penggunaan bahan api dianggarkan sekitar 5.8 hingga 6.1 liter untuk setiap 100 km. Suspensi M Sport pasif masih menjadi pilihan dengan newfangled lift-related dampers.

Dengan pengenalan model CKD ini, BMW ConnectedDrive Service turut ditawarkan. Fungsi individual termasuklah BMW Online, Remote Services, Concierge Services, Apple CarPlay dan Intelligent Personal Assistant serta Digital Key , kini didatangkan dengan tempoh ujian selama tiga-bulan, berbanding langganan percuma satu-/tiga tahun yang ditawarkan pada model CBU.

Pilihan warna yang ditawarkan untuk versi CKD ini ialah Alpine White, Black Sapphire dan Mineral Grey. Warna Portimao Blue yang anda lihat pada model CBU ini akan ditawarkan mulai Januari, manakala Sunset Orange pula bermula Mac hadapan.

GALERI: BMW 330i G20 CBU

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required