KL Monorel: Dua set tren empat-gerabak baharu mula beroperasi – sasar bawa 70,000 penumpang sehari

KL Monorel: Dua set tren empat-gerabak baharu mula beroperasi – sasar bawa 70,000 penumpang sehari

Sempena dengan sambutan Hari Malaysia 16 September lalu, Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) telah melancarkan operasi dua set tren monorel empat-gerabak untuk perkhidmatan KL Monorel. Sebelum ini, dua set tren terbabit dijangka siap pada November ini, namun ia telah mendapat kelulusan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) lebih awal.

Kemasukan dua tren empat-gerabak itu meningkat jumlah tren yang digunakan untuk laluan Monorel kepada lima set tren empat-gerabak dan empat set tren dua-gerabak. Peningkatan ini sekali gus mampu memastikan perjalanan yang lebih selesa untuk para pengguna dengan masa menunggu untuk waktu puncak diturunkan daripada 10 minit kepada 5.5 minit.

Mengikut kontrak baharu yang ditandatangani antara Prasarana dan Scomi Transit Project Sdn Bhd (STP) pada April lepas, kedua-dua pihak akan memantau prestasi kelima-lima set tren empat-gerabak selama enam bulan sebelum melaksanakan fasa kedua iaitu pembelian tujuh set tren empat-gerabak.

Sekiranya berjalan lancar dalam tempoh enam bulan itu, tujuh tren baru itu perlu disediakan untuk Prasarana dalam tempoh 18 bulan. Apabila selesai sepenuhnya, Laluan Monorel akan beroperasi dengan dua belas (set tren empat-gerabak. Semua set tren dua-gerabak akan diberhentikan operasi ketika itu.

Selepas penggantungan kelima-lima tren empat gerabak ini pada Januari tahun lepas, jumlah penumpang harian untuk Laluan Monorel adalah kira-kira 32,000 penumpang. Dengan lima set tren empat-gerabak ini, Prasarana yakin jumlah penumpang harian untuk Laluan Monorel akan mencapai 70,000 sehari.

“Setiap pandangan dan cadangan yang dikongsikan oleh pengguna sentiasa diambil perhatian. Justeru, pihak kami dan Kementerian Pengangkutan sentiasa berganding bahu bersama-sama dalam usaha memastikan perkhidmatan laluan KL Monorel ini lebih berdaya saing dengan peningkatan mutu kecekapan operasi dan perkhidmatan,” ujar CEO Laluan Monorel, Mohd Ariffin Idris.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required