Kerajaan bersedia kaji bidaan, tawaran beli PLUS – PM

Kerajaan bersedia kaji bidaan, tawaran beli PLUS – PM

Isu tawaran untuk membeli PLUS Malaysia Bhd (PLUS) baru-baru ini seperti yang dikemukakan oleh RRJ Capital, yang berpangkalan di Hong kong tetapi diterajui rakyat Malaysia, telah menawarkan tunai sebanyak RM3 bilion untuk membeli syarikat konsesi tersebut, namun pemegang saham utama PLUS, Khazanah Nasional Berhad (Khazanah) telah menolak cadangan berkenaan.

Walau bagaimana pun, hari ini, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir berkata, kerajaan bersedia untuk mengkaji secara mendalam mengenai penjualan PLUS.

“Penghapusan segera tol tidak boleh dilakukan kerana ia memerlukan pembelian oleh kerajaan. Ini berdasarkan dapatan satu kajian mendalam yang dilakukan mengenai perkara itu. Tetapi menurunkan bayaran tol boleh dipikul. Jika ada (pihak) swasta yang (mengutarakan cadangan) akan kurangkan tol, cadangan mereka boleh dipertimbang,” katanya seperti dilaporkan oleh Bernama.

Kerajaan bersedia kaji bidaan, tawaran beli PLUS – PM

Berdasarkan salah satu janji yang disebut dalam manifesto Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Umum ke-14 lepas, gabungan itu akan mengkaji semula semua perjanjian konsesi lebuh raya dan berunding untuk mendapatkan harga terbaik bagi mengambil alih setiap konsesi tol dengan matlamat akhir untuk menghapuskan kutipan tol secara berperingkat.

“Apabila saya kata kita tidak janji hapus tol, saya merujuk kepada manisfesto yang menyatakan ia tidak akan dilakukan serta merta. Walau bagaimana pun, kajian menunjukkan bahawa kerajaan terpaksa berbelanja puluhan bilion ringgit untuk mengambil alih lebuh raya bertol secara serta merta, dan berbilion ringgit lagi diperlukan untuk tujuan penyelenggaraan.

“Disebabkan itu, dana kerajaan tidak mencukupi untuk pembangunan infrastruktur yang penting jika beban pembelian dan penyelenggaraan lebuh raya ditambah kepada (perbelanjaan) operasi dan pembangunan kerajaan. Ini kerana kita kena bayar hutang tersebut bagi mengelak status muflis, malah pembayaran faedah dan hutang pokok menelan berbilion ringgit,” jelasnya lagi.

Oleh yang demikian, tambahnya lagi, setelah dikaji, kerajaan tidak mampu melayan permintaan projek oleh rakyat jika dibebani dengan penyelenggaraan lebuh raya. Selain itu, tidak semua syarikat yang diberi konsesi tol oleh kerajaan mampu meraih keuntungan kerana dana yang besar diperlukan untuk menyelenggara lebuhraya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required