Khazanah tolak tawaran untuk jual PLUS – Shahril

Khazanah tolak tawaran untuk jual PLUS – Shahril

Khazanah Nasional Bhd (Khazanah) selaku pemegang saham utama PLUS Malaysia Bhd, telah membuat kenyataan pihaknya tidak berminat untuk menjual aset syarikat konsesi tersebut kepada mana-mana pihak.

Menurut Pengarah Urusannya, Datuk Shahril Ridza Redzuan, Khazanah memang banyak menerima tawaran daripada pelbagai pihak. Namun mengambil keputusan untuk menolak kesemua tawaran yang diterima daripada entiti swasta asing mahu pun tempatan.

“Kami tidak berminat untuk menjualnya. Kalau nak beli (sebarang aset) daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja atau Khazanah, anda perlu menawarkan harga pasaran yang lebih wajar. Selepas itu kalau nak beri diskaun, itu daripada keuntungan anda, bukan daripada kami,” katanya dalam temu bual dengan TV3 yang disiarkan malam dan turut dilaportkan oleh Bernama.

Khazanah tolak tawaran untuk jual PLUS – Shahril

Tambahnya lagi, sebagai cabang pelaburan kerajaan, Khazanah akan memastikan bahawa aset strategik seperti PLUS tidak dijual kepada pihak atau individu yang berkemungkinan mahu meraih keuntungan semata-mata, tanpa mengambil kira kepentingan rakyat.

“Kalau PLUS menerima keuntungan, keuntungan PLUS kembali kepada kerajaan melalui Khazanah atau kepada rakyat melalui KWSP. Jadi, jika anda membenarkan pihak swasta mengambil alih PLUS dan pihak tersebut meraih keuntungan yang tinggi, rakyat tidak akan gembira,” katanya.

Khazanah memiliki 51% kepentingan dalam PLUS manakala bakinya dimiliki KWSP susulan pengambilalihan pada 2011 dengan nilai transaksi RM32 bilion.

Minggu lalu, dilaporkan, RRJ Capital iaitu syarikat swasta yang berpangkalan di Hong kong, diterajui rakyat Malaysia, telah menawarkan tunai sebanyak RM3 bilion untuk membeli PLUS Malaysia, bagi membolehkan mereka mengambil 100% kepentingan pada syarikat konsesi lebuhraya tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required