Belanjawan 2020: Kerajaan ambil alih Sprint, LDP, Kesas, Smart – tol percuma pada waktu bukan puncak

Belanjawan 2020: Kerajaan ambil alih Sprint, LDP, Kesas, Smart – tol percuma pada waktu bukan puncak

Pada Jun lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, memaklumkan kerajaan bercadang untuk ambil alih empat lebuhraya di Lembah Klang iaitu Lebuhraya Damansara Puchong (LDP), Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint), Lebuhraya Shah Alam (Kesas) dan Terowong Smart. Petang ini, menerusi bentangan Belanjawan 2020, beliau mengumumkan kerajaan, menerusi sebuah syarikat tujuan khas (SPV) milik penuh Kementerian Kewangan Diperbadankan, akan mengambil alih keempat-empat lebuhraya terbabit.

Dengan itu, mulai 2020, Lim berkata, tiada kadar tol yang akan dikenakan untuk semua jenis kenderaan pada waktu bukan puncak. Manakala kadar tol pada waktu puncak dan waktu biasa akan diturunkan sebanyak 30%.

“Ia bakal memberikan penjimatan sebanyak RM180 juta setahun kepada pengguna lebuh raya sepanjang tempoh konsesi,” ujar Lim di Dewan Parlimen, petang tadi.

Belanjawan 2020: Kerajaan ambil alih Sprint, LDP, Kesas, Smart – tol percuma pada waktu bukan puncak

Sebelum ini, Lim juga pernah menyatakan bayaran penjimatan bagi ambil alih lebuhraya tersebut ialah RM1.92 bilion–RM2.24 billion bagi LDP, RM1.57 bilion–RM2.04 bilion bagi SPRINT, RM1.08 bilion–RM1.19 bilion bagi KESAS dan RM671 juta-RM1.03 bilion bagi SMART.

Pada Januari lalu, Pejabat Perdana Menteri mengumumkan caj kesesakan (congestion charge) di lebuhraya terbabit akan diperkenalkan. Di mana pengguna lebuh raya akan hanya dikenakan caj yang sama dengan kadar tol sedia ada pada waktu puncak selama enam jam sehari.

Malah pengguna lebuhraya bakal menikmati diskaun sebanyak 30% berbanding kadar tol sedia ada bagi penggunaan waktu biasa. Bagi waktu “off peak” iaitu antara jam 11 malam hingga 5 pagi pula, kadar tol akan dihapuskan sama sekali, bermakna penggunaan lebuh raya adalah percuma. Walau bagaimana pun, struktur akhir caj kesesakan akan dikaji secara terperinci dan diperhalusi sebelum ia dilaksanakan pada 1 Januari 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required