Pengguna akan jimat RM180 juta setahun jika kerajaan ambil alih 4 lebuhraya, tiada caj di luar waktu puncak

Pengguna akan jimat RM180 juta setahun jika kerajaan ambil alih 4 lebuhraya, tiada caj di luar waktu puncak

Minggu lepas, kerajaan melalui Menteri Kewangan, Lim Guan Eng umumkan sedia tawarkan RM6.2 bilion untuk mengambilalih operasi empat lebuhraya sekitar KL. Ini merujuk kepada Lebuhraya Damansara Puchong (LDP), Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint), Lebuhraya Shah Alam (Kesas) dan Terowong Smart.

“Pengambilalihan empat lebuhraya ini merupakan langkah awal untuk mengurangkan beban pengguna lebuhraya serta untuk menunaikan janji Pakatan Harapan,” jelas Lim. Ini bagaimanapun tidak bermakna pengguna tidak perlu membayar langsung; sistem caj kesesakan akan diperkenalkan sebagai gantinya.

“Di bawah sistem caj kesesakan yang dinyatakan itu, semua pengguna empat lebuhraya berkenaan jimat sebanyak RM180 juta setahun, dan semua penjimatan ini akan bertukar menjadi pendapatan boleh guna (disposable income) untuk isi rumah. Caj kesesakan ini akan mengikut struktur harga bolehubah yang bergantung kepada tempoh masa dalam sehari,” ujar Lim.

Pengguna akan jimat RM180 juta setahun jika kerajaan ambil alih 4 lebuhraya, tiada caj di luar waktu puncak

“Secara dasarnya, kerajaan akan memberikan potongan harga sehingga 30% bagi tempoh-tempoh waktu puncak manakala di luar waktu puncak pula, perjalanan adalah percuma. Sebagai tambahan, caj kesesakan maksimum aka dihadkan pada kadar tol semasa ketika ini untuk mengelakkan beban tambahan kepada pengguna,” jelas beliau.

Beliau juga memaklumkan, struktur caj kesesakan itu akan dikaji dan diperhalusi lagi sebelum dilaksanakan pada 1 Januari tahun depan. Apa pun, sebelum itu, pengambil alihan semua lebuhraya yang dikendalikan Gamuda itu perlu diselesaikan terlebih dahulu, termasuk kelulusan daripada kabinet.

Langkah berkenaan juga akan membolehkan kerajaan menjimatkan RM5.3 bilion dari pembayaran pampasan kepada pihak konsesi tol akibat pembekuan kenaikan kadar tol sehingga tamat tempoh konsesi yang telah ditetapkan dahulu.

Pengguna akan jimat RM180 juta setahun jika kerajaan ambil alih 4 lebuhraya, tiada caj di luar waktu puncak

“Kerajaan tidak perlu lagi membayar pampasan selepas mengambil alih empat lebuhraya ini. Ini bermaksud, kerajaan akan mampu untuk memperuntukkan perbelanjaan tambahan lebih daripada RM5.3 bilion untuk tahun-tahun akan datang untuk dimanfaatkan oleh rakyat negara ini,” tambah Lim lagi.

“Dalam maksud lain, langkah ini bukan sahaja menguntungkan pengguna yang kerap menggunakan lebuhraya, ini akan turut membawa manfaat kepada seluruh rakyat negara ini. Kerajaan telah berbincang bersungguh-sungguh dengan pemegang konsesi yang terlibat untuk membuat tawaran yang adil, dan mengambil kira keuntungannya kepada rakyat serta dalam masa yang sama tidak melibatkan tanggungan beban tambahan kepada kerajaan, ”

Lim menjelaskan lagi, biaya RM6.2 bilion itu akan ditanggung oleh pihak special purpose vehicle (SPV) yang dimiliki sepenuhnya oleh Kementerian Kewangan Incorporated dalam bentuk pengeluaran bon. Pengumpulan caj kesesakan akan mencukupi untuk membayar hutang berkenaan, serta untuk menampung kos operasi dan penyelenggaraan semua lebuhraya terlibat tanpa meminta peruntukan tambahan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required