Volvo sasar jadi jenama kereta janaan elektrik sepenuhnya dalam tempoh 20 tahun akan datang

Volvo sasar jadi jenama kereta janaan elektrik sepenuhnya dalam tempoh 20 tahun akan datang

Menurut Presiden dan CEO Volvo Hakan Samuelsson, pengeluar kereta Sweden itu menjangka bakal menjadi jenama kereta elektrik sepenuhnya dalam tempoh 20 tahun akan datang, dan ini bergantung kepada permintaan para pelanggannya yang melangkah lebih ke hadapan.

Syarikat ini mendedahkan kenderaan elektrik pasaran semaa pertama adalah dalam bentuk XC40 Recharge, dan mengumumkan rancangan untuk menjadi neutral iklam menjelang 2040. Volvo mensasarkan 50% daripada jualan global mereka menjelang 2025 adalah daripada kereta elektrik penuh, dan selebihnya adalah hibrid. Sambil menambah, setiap model baharu yang dilancarkan akan dielektrifikasikan, dengan kereta elektrik sepenuhnya diperkenalkan dalam tempoh lima tahun yang akan datang.

Bercakap kepada Autocar UK, Samuelsson berkata hanya satu perkara apabila Volvo hanya menjadi jenama elektrik semata-mata dan bukannya berkata “orang yang akan menentukan (masa) adalah pelanggan. Semakin tinggi peratusan kereta elektrik, semakin cepat kita akan menghentikan enjin pembakaran. Jika hanya sebilangan kecil (jualan) melibatkan enjin pembakaran, mungkin kita akan lebih cepat menghentikannya.”

Buat masa ini, Volvo masih belum mendedahkan model EV selepas XC40 Recharge, tetapi syarikat ini memang cukup komited untuk menawarkan versi elektrik bagi model semasanya, dan telah membangunkan penjana kuasa yang bersesuaian dengan pendekatan tersebut.

Volvo sasar jadi jenama kereta janaan elektrik sepenuhnya dalam tempoh 20 tahun akan datang

XC40 dibangunkan dengan Compact Modular Architecture (CMA), dan ia boleh digunakan untuk enjin pembakaran dalaman konvensional, plug-in hybrid dan elektrik sepenuhnya. Untuk model besar seperti XC60, XC90, S60 dan S90, buat masa ini Volvo sedang membangunkan versi baharu untuk Scalable Product Architecture (SPA) yang digunakan oleh model berkenaan, yang dijangka diperkenalkan pada 2021, dimulakan dengan model generasi akan datang bagi XC90.

Sub-jenama Volvo, Polestar, yang berkongsi platform dan pembangunan bersama, telah pun memiliki Polestar 2 yang berasaskan-CMA, dan dilaporkan sedang membangunkan SUV bersaiz besar baharu yang dikenali sebagai Polester 3 – pesaing Tesla Model X – yang kemungkinan besar merupakan EV akan datang Volvo.

“Saya tidak akan menolak bahawa kita akan memperluaskan model lain bagi saiz ini,” ujar Samuelsson, sambil menambah pengeluar kereta itu juga mungkin akan mempertimbangkan nama baharu yang terdiri daripada kereta yang lebih kecil dan lebih besar pada masa akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required