Tiada ketetapan jangka masa untuk ambil alih lebuhraya kendalian Gamuda – Menteri Kewangan

Tiada ketetapan jangka masa untuk ambil alih lebuhraya kendalian Gamuda – Menteri Kewangan

Dalam pembentangan Belanjawan 2020 11 Okt lalu, Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengumumkan, kerajaan menerusi sebuah syarikat tujuan khas (SPV) milik penuh Kementerian Kewangan Diperbadankan, akan ambil alih empat lebuhraya di Lembah Klang yang dikendalikan oleh Gamuda Bhd iaitu Lebuhraya Damansara Puchong (LDP), Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint), Lebuhraya Shah Alam (Kesas) dan Terowong Smart.

Malah ketika itu, Lim turut berkata, mulai 2020, tiada kadar tol yang akan dikenakan untuk semua jenis kenderaan pada waktu bukan puncak. Manakala kadar tol pada waktu puncak dan waktu biasa akan diturunkan sebanyak 30%.

Namun, semalam menteri yang sama memaklumkan bahawa kerajaan tidak menetapkan sebarang jangka masa untuk mengambil alih empat lebuh raya tersebut. Malahan pengumuman mengenai perkara tersebut hanya akan dibuat apabila semua matlamat pengambilalihan itu dicapai. Di mana kerajaan akan membayar RM6.2 bilion untuk mengambil alih empat lebuh raya itu.

Katanya, terdapat tiga syarat yang ditetapkan, yang pertama ialah ia tidak akan mengenakan negara apa-apa beban hutang tambahan dan bayaran khidmat hutang.

“Kedua ialah penjimatan untuk kerajaan dengan tidak perlu membayar pampasan dan ketiga, penjimatan kepada rakyat melalui kadar tol yang dikurangkan,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Jelasnya, keperluan adalah sama untuk pengambilalihan lebuh raya PLUS bahawa matlamat perlu direalisasikan terlebih dahulu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required