Gamuda terima tawaran k’jaan ambil alih 4 lebuhraya

Gamuda terima tawaran k’jaan ambil alih 4 lebuhraya

Lembaga Pengarah Gamuda telah sepakat untuk menerima tawaran kerajaan dalam mengambil alih empat syarikat konsesi lebuhraya yang berada di bawahnya. Gamuda memiliki 44% pegangan dalam Litrak (operator bagi LDP), 52% untuk Sprint, 70% untuk Kesas dan 50% untuk Smart.

“Lembaga Pengarah Gamuda akan membuat pengumuman yang berkaitan selepas meneliti beberapa proses yang berkaitan dengan syarikat yang terlibat,” menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh syarikat terbabit.

Pada 21 Jun lalu, kerajaan telah mengumumkan tawaran bernilai RM6.2 bilion untuk pengambilalihan empat konsesi tol yang mengendalikan LDP, Sprint, Kesas dan Lebuhraya Terowong Smart.

Rancangan yang pertama kali disebut pada Februari lalu, apabila pejabat Perdana Menteri menyatakan bahawa Pakatan Harapan akan menunaikan janji dalam manifesto pilihan raya lalu untuk mengambil alih konsesi lebuhraya dan menghapuskan kutipan tol secara berperingkat, mengikut syarat-syarat perjanjian konsesi. Langkah ini adalah untuk mengurangkan kos sara hidup yang tinggi terutamanya bagi pengguna yang tinggal di bandar.

Gamuda terima tawaran k’jaan ambil alih 4 lebuhraya

Menurut Menteri Kewangan Lim Guan Eng, langkah ini mampu memberikan penjimatan kepada pengguna jalan raya sehingga RM180 juta setahun. Salah satu langkah yang bakal diambil ialah melaksanakan sistem caj kesesakan mulai 1 Januari 2020.

“Kerajaan secara prinsipnya akan memberikan diskaun sehingga 30% pada waktu luar puncak dan kadar percuma pada waktu bukan puncak. Faktor lain bagi pengambilalihan lebuh raya itu ialah tempoh konsesi tidak akan dilanjutkan, tetapi akan tamat seperti yang termeterai dalam perjanjian konsesi sedia ada.

“Ketiga, setelah perjanjian tamat, caj kesesakan akan dikurangkan lagi bagi menampung kos operasi dan penyelenggaraan lebuh raya sahaja, tanpa mengandungi sebarang unsur keuntungan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required