Proton catat jualan sebanyak 79,833 unit dari Jan-Okt 2019 – naik 46%, yakin cecah 100k hingga akhir tahun

Proton catat jualan sebanyak 79,833 unit dari Jan-Okt 2019 – naik 46%, yakin cecah 100k hingga akhir tahun

Proton tetap memacu jualan yang memberangsangkan dengan mencatatkan sebanyak 79,833 unit kenderaan pada Januari hingga Oktober 2019. Di mana pada bulan Oktober sahaja, sebanyak 9,503 unit kenderaan telah berjaya terjual. Dengan kejayaan bagi 10 bulan pertama 2019 ini, kadar pertumbuhan Proton telah meningkat sebanyak 46% walaupun jumlah keseluruhan industri (TIV) menurun sebanyak 1.3%. Pegangan pasaran pula dianggarkan pada 16%, memperlihatkan kenaikan positif sebanyak 5.2% berbanding tahun lepas.

Menurut Proton, Saga 2019 telah diangkat sebagai hero dalam keseluruhan jualannya dan menjadi model paling popular dengan lebih 28,000 tempahan diterima sejak ia dilancarkan pada 6 Ogos lalu. Malah pada Oktober lalu, model tersebut telah mencatatkan jualan paling tinggi selama tempoh empat tahun. Sebanyak 4,273 unit dijual pada bulan lepas dan bagi 10 bulan pertama tahun ini, jumlah kumulatif adalah sebanyak 30,331 unit, iaitu peningkatan sebanyak 26% berbanding tahun sebelum ini.

Manakala SUV X70 turut mengekalkan kedudukan sebagai SUV premium dan eksekutif paling laris
Proton X70 terus mencatatkan jualan yang cemerlang bagi 10 bulan berturut-turut di mana model tersebut telah mengekalkan kedudukan jualannya yang teratas sebagai SUV premium dan eksekutif. Setakat ini, lebih 24,000 unit telah diserahkan kepada pelanggan, di mana jumlah tersebut telah menjadikan model itu sebagai SUV segmen C terlaris dan membuktikan model itu kekal menjadi pilihan pembeli.

Begitu juga model Exora, Iriz dan Persona yang turut menunjukkan peningkatan jualan dan secara keseluruhan setakat ini, jualan bagi ketiga-tiga model itu beserta Saga telah meningkat sebanyak 21% pada tahun ini. Model- model tersebut juga telah menyumbang 78% daripada jumlah jualan PROTON pada bulan Oktober dan bagi jumlah keseluruhan pula adalah sebanyak 68%.

“Proton terharu dengan sambutan yang diterima daripada pembeli kereta di Malaysia. Dalam tempoh hanya lapan bulan dari kami melancarkan SUV pertama serta menaik taraf rangkaian model-model yang lain, membuatkan Proton menghasilkan barisan model yang lebih segar berbanding mana-mana jenama lain di Malaysia.

“Segala kerja keras telah membuahkan hasil dan kini kami yakin dapat menjual 100,000 unit kereta pada tahun ini, yang mana itu akan menjadi asas kukuh untuk Proton terus bergerak ke hadapan pada tahun 2020 dan seterusnya,” kata Dr Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif Proton.

Setakat ini, Proton telah mempunyai 108 pusat 3S/4S dengan empat buah cawangan baharu dibuka pada Oktober. Dengan jumlah yang semakin meningkat, syarikat ini menghargai komitmen para pengedar dengan terus melabur dalam program latihan disediakan khas bagi kakitangan jualan dan servis untuk memastikan tahap perkhidmatan yang diberikan selari dengan inspirasinya yang ingin tampil dengan imej premium.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required