Aston Martin DBX SUV didedahkan – 4.0L twin turbo V8, 550 PS/700 Nm, 9-kelajuan dan AWD, dari RM798k

Aston Martin DBX SUV didedahkan – 4.0L twin turbo V8, 550 PS/700 Nm, 9-kelajuan dan AWD, dari RM798k

Pertama kali dipertontonkan sebagai sebuah model konsep ketika Geneva Motor Show 2015, SUV pertama dari Aston Martin, dikenali dengan nama DBX kini diperkenalkan secara rasmi. Aston Martin membangunkan model SUV sulung ini dari sifar, dan ini membolehkan syarikat itu menentukan dari awal apa yang ingin dicapai dan boleh dilakukan oleh SUV ini.

Menarik juga untuk diketahui, walaupun syarikat ini menjalin kerjasama dengan Mercedes-AMG, DBX sama sekali tidak meminjam apa-apa bahagian atau rekaan dari model sedia ada Mercedes-Benz GLE, misalnya. DBX dibina menggunakan platform tersendiri, menggunakan kerangka aluminium (seperti binaan pada kereta sport Aston Martin) dan dikilangkan secara khusus di Athans, Wales.

Walaupun DBX sebuah SUV, ia masih mengekalkan bentuk rekaan bonet depan yang panjang seperti model-model Aston Martin yang lain. Garis bumbung juga lebih rendah, sementara gril yang ada pada model ini merupakan yang terbesar digunakan oleh pengeluarnya berbanding pada model-model sebelum ini. Lampu utama tampil tirus, dengan bahagian DRL terpisah yang terletak sedikit ke bawah. DRL berkenaan pula mengelilingi satu bukaan udara yang digunakan untuk menyejukkan brek.

Aston Martin DBX SUV didedahkan – 4.0L twin turbo V8, 550 PS/700 Nm, 9-kelajuan dan AWD, dari RM798k

Garis badan yang ditampilkan juga lebih bersih. Ini diselarikan dengan penggunaan rekaan pemegang pintu yang tersorok, serta pelapik getah pada pintu dan cermin tingkap yang juga di sembunyikan untuk memberi estetik berbeza yang lebih mewah.

Di dalam, penataan dan kemasan yang diberikan sangat terperinci dan sekali lagi mengambarkan kemewahan yang ingin disediakan oleh DBX. Bumbum cermin panoramik penuh antara yang dijadikan pilihan, serta penggunaan material kulit (dibekalkan oleh Bridge of Weir) yang membaluti hampir semua bahagian di dalam kabin. Bahagian tengah kokpit apung yang digunakan juga tersedia ruang simpanan untuk penumpang.

Teknologi yang dipinjam dari Mercedes antaranya termasuk skrin infotainmen LCD TFT 10.25-inci di tengah, serta paparan panel instrumen 12.3-inci. Tidak lupa juga pencahayaan lampu suasana dengan 64-warna yang sama turut digunakan. Apple CarPlay dan kamera 360-darjah adalah standard.

Aston Martin DBX SUV didedahkan – 4.0L twin turbo V8, 550 PS/700 Nm, 9-kelajuan dan AWD, dari RM798k

Beberapa rekaan menarik turut dipamerkan oleh Aston Martin. Misalnya, tempat duduk walaupun diambil dari model kereta sport mereka yang selesa, kusyen nipisnya juga membolehkan penumpang belakang memperoleh lebih ruang untuk lutut dan kakim begitu juga dengan rekaan yang sama terhadap rekaan bahagian bumbung untuk mendapatkan ruang kepala yang lebih luas.

Oleh kerena ia sebuah SUV dengan tumpuan untuk kegunaan keluarga, ergonomik ruang yang tersedia juga mengkagumkan. Semuanya difikirkan untuk memberi keselesaan yang optimum. Sebagai contoh, ruang barangan yang tersedia adalah seluas 632 liter, dengan nisbah lipatan penyandar kerusi belakang 40:20:40. Pelindung keras untuk barangan di belakang yang tersedia itu juga bertindak untuk menjadi penyerap bunyi bagi mengurangkan kebisingan dalam kabin.

Enjin pula menggunakan unit dari AMG; M177 4.0 liter turbocas berkembar V8. Unit ini menghasilkan output yang lebih banyak berbanding yang ada pada model Vantage dan DB11 – dengan angka 550 PS dan 700 Nm tork – serta menampilkan ciri nyah-aktif silinder untuk lebih menjimatkan minyak. Pecuatan 0-100 km/j DBX ialah 4.5 saat, dengan laju maksimum 291 km/j.

Bagi transmisi pula, DBX tidak menggunakan unit dari ZF automatik lapan-kelajuan seperti model-model lain keluaran jenama itu, sebaliknya memanfaatkan unit 9G-Tronic sembilan-kelajuan dari Mercedes dan hadir sekali dengan sistem pacuan semua roda – dengan differntial elektronik di belakng. Menurut Aston Martin, sistem AWD berkenaan dibangunkan sendiri oleh mereka dan bukan diambil dari Mercedes-Benz.

Di Malaysia, Aston Martin DBX boleh dimiliki pada harga RM798,000 tidak termasuk cukai dan pilihan lainnya. 500 pemilik terawal global juga akan menerima pakej eksklusif 1913 yang menampilkan lencana unik pada fender, side sill plaques dan inspection plaque serta disahkan oleh CEO Andy Palmer sendiri. Mereka yang berminat boleh menghubungi bilik pameran Aston Martin Kuala Lumpur untuk maklumat lanjut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required