Nissan Eropah rombak barisan SUV untuk 18 bulan akan datang; X-Trail pada Q2 2020, Qashqai pada Sept

Nissan Eropah rombak barisan SUV untuk 18 bulan akan datang; X-Trail pada Q2 2020, Qashqai pada Sept

Disebabkan kelembapan jualan di Eropah, Nissan bakal menggantikan setiap model SUV di benua berkenaan dalam tempoh 18 bulan akan datang. Menurut laporan Automotive News Europe, jenama berkenaan mensasarkan untuk memulihkan jualan selepas ia menyusut sebanyak 24% ke 334,505 unit untuk 10 bulan pertama, mengikut data dari persatuan industri ACEA.

Qashqai dan X-Trail bakal menjadi model pertama dalam barisan SUV yang digantikan dengan model baharu, sementara SUV elektrik baharu yang dipertontonkan pada tahun ini, model konsep Ariya dijangka akan menyertai barisan dan bakal diperkenalkan antara pertengahan 2021, ujar ketua Nissan Eropah Gianluca de Ficcy kepada Automotive News Europe dalam satu sesi temubual.

Sumber turut memaklumkan syarikat berkenaan mendedahkan ia bakal menggantikan X-Trail, dalam tempoh enam bulan akan datang. Barisan SUV baharu ini juga dijangka akan melancarkan Juke generasi kedua pada September selepas sembilan tahun model generasi pertamanya berada di pasaran.

Nissan pada asalnya merancang untuk membangunkan model X-Trail akan datang di kilangnya di Sunderland, United Kingdom, tempat yang sama Juke diproduksikan. Walau bagaimana pun, syarikat berkenaan telah mengubah perancangannya untuk SUV yang lebih besar, iaitu akan terus memproduksinya di Jepun untuk pasaran Eropah. Jualan X-Trail di Eropah menyusut sebanyak 59% kepada 18,368 unit bagi 10 bulan pertama, menurut kaji selidik JATO Dynamics.

Sumber terbabit turut menyebut Nissan juga akan memperkenalkan Qashqai baharu pada September 2020, dan versi diesel untuk pasaran Eropah bakal digugurkan. Sebaliknya akan memperkenalkan versi E-power hybrid. Kedua-dua X-Trail dan Qashqai akan menawarkan sistem plug-in hybrid yang diusaha sama dengan rakan pakatannya Mitsubishi yang juga akan ditampilkan pada Outlander akan datang, dan ketiga-tiga model berkenaan akan dibina dengan platform Common Module Family (CMF).

Sementara SUV semua-elektrik baharu Ariya pula dijangka akan tiba pada akhir tahun hadapan atau awal 2021, berkongsi platform dengan rakan pakatannya Renault dan akan diposisikan dalam segmen premium bagi pasaran SUV, dan ada sumber berasingan memberitahu harga yang disarankan untuk SUV elektrik terbabit adalah antara 50,000 dan 70,000 euros (RM230,838–RM323,173).

Harga tersebut akan meletakkan SUV elektrik baharu Nissan itu bersaing dengan Ford Mustang Mach-E, yang ditawarkan pada harga antara 47,000 euros dan 62,000 euros (RM216,989–RM286,242) di Jerman. Rombakan barisan berkenaan adalah yang terkini di Eropah, selepas jenama ini melancarkan Micra/March baharu dan Leaf EV baharu pada 2017.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required