Ford Mustang Mach-E didedahkan – SUV elektrik jana 439 hp/839 Nm, 0-100 km/j 3.5 saat, jarak 600 km

Ford Mustang Mach-E didedahkan – SUV elektrik jana 439 hp/839 Nm, 0-100 km/j 3.5 saat, jarak 600 km

Selepas buat ramai orang ternanti-nanti, Ford akhirnya mendedahkan SUV elektrik sepenuhnya dengan prestasi tinggi, Ford Mustang Mach-E. Walaupun menumpang nama Mustang – yang terkenal sebagai kereta prestasi dengan enjin petrol – Ford yakin bahawa model EV ini akan mampu menawarkan bukan sahaja gaya, tetapi sensasi prestasi pemanduan yang sama seperti model lagenda itu.

Mach-E boleh didapati dengan sistem pacuan belakang ataupun semua roda, disumbangkan oleh penggunaan dua motor. Khabarnya, SUV ini mampu menawarkan paling kurang 254 hp dan 420 Nm tork dengan hanya satu motor serta bateri lithium-ion 75.7 kWh yang lebih kecil.

Jika memilih kapasiti bateri yang lebih besar, 98.8 kWh, janaan kuasa akan melonjak kepada 281 hp. Ford memaklumkan jarak perjalanan menurut kiraan WLTP akan mencecah 600 km bagi varian ini. Kedua-dua model berkenaan akan memecut dari 0-100 km/j dengan masa di bawah lapan saat, sementara bagi varian AWD dengan bateri 75.7 kWh dan janaan 254 hp/565 Nm pula boleh mencapai kelajuan itu dalam masa sekitar enam saat – jika ini dibuktikan, maka ia akan dapat mengatasi kepantasan versi paling asas Porsche Macan.

Ford Mustang Mach-E didedahkan – SUV elektrik jana 439 hp/839 Nm, 0-100 km/j 3.5 saat, jarak 600 km

Bagi model dengan bateri 98.8 kWh pula, ia akan menjadi sebanyak 332 hp (lebih banyak dari Mustang EcoBoost). Dalam bentuknya dalam penawaran paling tinggi pula, bagi versi GT, Ford mensasarkan agar model ini mampu menawarkan kuasa sebanyak 439 hp dan 830 Nm.

Dua varian GT akan ditawarkan. Paling asas, ia hadir dengan kemampuan pecutan 0-100 km/j dalam masa di bawah empat saat, menjadikannya lebih pantas daripada Porsche Macan Turbo. Turut ada ialah versi Performance Edition yang boleh memecut untuk kelajuan sama dalam masa sekitar 3.5 saat.

Tersimpan di bawah lantai Mach-E ialah bateri sejukan cecair di dalam pelindung kedap dan kalis air, serta mampu menyerap hentakan ketika kemalangan. Stesen pengecas Ford Connected Charging akan menambah sekitar 62 km jarak untuk sejam mengecas (bagi model 98.9 kWh pacuan belakang) melalui soket domestik 250 volt. Pengecas mobil yang disertakan sekali pula akan menambah 14 km sejam melalui outlet kuasa yang sama.

Ford Mustang Mach-E didedahkan – SUV elektrik jana 439 hp/839 Nm, 0-100 km/j 3.5 saat, jarak 600 km

Ford memaklumkan, syarikat itu akan turut menawarkan beberapa piliha pengces dan menyediakan FordPass Charging Network kepada pemilik – dengan 12,500 stesen penecas di Amerika Syarikat. Di Eropah misalnya, Ford bekerjasama dengan NewMotion untuk memanfaatkan rangkaian 125,000 stesen pengecas sedia ada syarikat itu di 21 buah negara.

Mach-E memiliki kadar puncak untuk pengecasan sebanyak 150 kW menggunakan kuasa DC, yang menurut Ford boleh memberikan 93 km jarak hanya dalam masa 10 minit mengecas. Sementara untuk mengecas versi standard 75.7 kWh pacuan belakang dari 10% ke 80% dalam masa kira-kira 38 minit.

Untuk pemanduan, gandar hadapan dan belakang versi AWD mampu untuk dipacu secara bersendirian disebabkan penggunaan dua motor berasingan. Ini memberikan peningkatan dari sudut pecutan dan pengendalian. Ford juga telah membuat talaan agar sistem berkenaan meningkatkan cengkaman, dan telah menguji Mach-E dalam keadaan basah dan bersalji untuk tujuan itu.

Tiga mode pemanduan disediakan, iaitu Whisper, Engage and Unbridled. Ini akan memberikan maklumbalas prestasi, stereng dan paparan instrumen yang berbeza bagi setiap satu pilihan. Untuk pilihan prestasi, angkup brek aluminium Flexira Brembo ada ditawarkan. Model GT juga dilengkapi dengan penyerap hentak MagneRide.

Dari segi rekaan, walaupun Mach-E merupakan SUV, ia tetap meminjam beberapa sentuhan dari model coupe dan convertible Ford. Antaranya gril Mustang yang luas (walaupun tanpa bukaan udara), serta lampu utama yang kurus dengan DRL tiga jalur. Bahagian bonet juga jelas memiliki pengaruh Mustang.

Di dalam, papan pemuka lebih ringkas – dengan corong pendingin udara yang lebar. Sebuah kawalan adalah melalui skrin sentuh menegak 15.5-inci yang menggunakan antaramuka sistem infotainmen SYNC – siap dengan kawalan suara, Apple Carplay dan Android Auto tanpa wayar. Sistem bunyi menggunakan pembesar suara Bang & Olufsen. Kapasiti ruang barangan ialah 402 liter dan boleh ditambah sehingga 1,420 liter dengan melipat tempat duduk.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required