GALERI: Crossover Nissan Qashqai dan SUV X-Trail versi facelift baharu di Singapore Motor Show 2018

GALERI: Crossover Nissan Qashqai dan SUV X-Trail versi <em>facelift</em> baharu di Singapore Motor Show 2018

Jika kita ke bilik pameran Nissan di Malaysia, mungkin setakat ini belum lagi ada pembaharuan dari segi barisan model. Namun perkara sebaliknya berlaku ketika kami berada di seberang tambak, apabila jenama tersebut mempamerkan pelbagai model menarik di booth mereka ketika Singapore Motor Show 2018 berlangsung.

Selain dari Nissan Leaf, kami turut tertarik dengan dua buah SUV yang masih belum sampai ke Malaysia iaitu crossover Nissan Qashqai dan SUV Nissan X-Trail facelift. Kedua-dua model ini telahpun berada pada pasaran Singapura sejak tahun lalu, dilancarkan sekitar September hingga Oktober 2017.

Kita mulakan dengan Nissan Qahsqai iaitu SUV segmen-B yang sepatutnya memberikan cabaran kepada Honda HR-V di Malaysia. Model yang dipamerkan ini juga sebenarnya merupakan versi facelift 2017. Berbanding model sebelumnya, versi yang disegarkan semula ini menerima gril V-Motion baharu yang diapit dengan lampu LED standard, dan turut diberikan lampu nyalaan siang LED serta sistem lampu hadapan adaptif.

Nissan Qashqai 1.2L DIG-T Premium

Qashqai facelift ini juga diberikan bampar hadapan dan belakang yang disentuh semula, bersama grafik “boomerang” baharu pada lampu LED belakang. Manakala pada bahagian dalaman, crossover ini menerima roda stereng baharu dengan rekaan berbentuk-D sama seperti X-Trail.

Qashqai dipasarkan dalam tiga varian di Singapura iaitu 1.2L DIG-T Lite, 1.2L DIG-T Premium dan 2.0L Premium. Untuk model-model 1.2 liter, ia dijana enjin HRA2 empat-silinder dengan pengecas turbo berkuasa 155 PS pada takat 5,200 rpm dan tork maksima 165 Nm bermula 1,750 rpm. Enjin ini dipadankan dengan kotak gear automatik X-Tronic CVT, memacu roda hadapan.

Untuk model 2.0 liter pula, ia dijana enjin MR20DD berkuasa 144 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 200 Nm pada takat 4,400 rpm, sama seperti X-Trail. Ia juga diberikan kotak gear automatik X-tronic CVT, tetapi hanya memacu roda hadapan. Varian-varian 1.2 liter diberikan rim aloi 17-inci, manakala model 2.0 liter pula menerima rim bersaiz 19-inci.

Nissan Qashqai 2.0L Premium

Model versi 2.0 liter Premium menerima lebih kelengkapan, antaranya pintu tailgate berkuasa dengan pengaktifan pergerakan (sama seperti X-Trail), sistem penghawa dingin dua-zon, tempat duduk larasan berkuasa, sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, brek parkir elektronik, teknologi Nissan Intelligent Mobility (termasuk brek kecemasan automatik dan monitor pemantau sekeliling), amaran titik buta, amaran keluar laluan, bantuan lampu tinggi serta amaran lintasan trafik belakang.

Beralih ke SUV segmen-C X-Trail, model yang dikemaskini berkenaan turut diberikan gril V-Motion dan bampar baharu. Kluster lampu hadapan turut direka semula dengan pemadanan lampu nyalaan siang LED “boomerang”. Lampu ini merupakan ciri standard yang diberikan pada X-Trail pasaran Singapura (hanya ditawarkan dalam varian tunggal 2.0L 4×4), dan turut diberikan sistem lampu hadapan adaptif.

Pada bahagian belakang pula, X-Trail turut menerima bampar baharu bersama perincian kemasan krom dan juga lampu belakang yang kini diberikan teknologi LED sepenuhnya. Selain itu, ia juga diberikan kelengkapan lain seperti bumbung panaromik dan pintu tailgate berkuasa, rel bumbung, dan juga rim aloi berdiameter 19-inci.

Nissan X-Trail 2.0L 4×4

Masuk ke kabin pula, anda akan disajikan dengan roda stereng berbentuk-D baharu, upholsteri kulit, penghawa dingin dua zon dan sistem infotaimen dengan skrin sesentuh – kesemuanya ditawarkan sebagai ciri standard.

Nissan X-Trail facelift turut diberikan sistem Nissan Intelligent Mobility bersama ciri-ciri keselamatan lain seperti enam-beg udara, bantuan mula mendaki dan kawalan dinamik kenderaan (VDC). Ia turut diberikan sistem Kawalan Casis Nissan yang terdiri dari Intelligent Trace Control, Intelligent Engine Brake dan Intelligent Ride Control.

Tiada perubahan pada unit janakuasa di mana ia masih dijana enjin petrol NA 2.0 liter empat-silinder MR20DD berkuasa 144 PS/200 Nm, bersama kotak gear X-Tronic CVT. Kuasa dari enjin dialirkan ke kesemua roda menerusi sistem All-Mode 4×4.

Pelanggan di Singapura perlu membayar SG$106,800 (RM319,353) untuk varian asas Nissan Qashqai, dan meningkat kepada SG$109,800 (RM328,047) untuk Qashqai varian pertengahan. Model teritnggi Qashqai 2.0 liter Premium pula dijual pada harga SG$131,800 (RM394,108), manakala varian tunggal X-Trail berharga SG$136,800 (RM408,660) – kesemua harga ini adalah tanpa COE.

Nissan Qashqai 2.0L Premium

Nissan Qashqai 1.2L DIG-T Premium

Nissan X-Trail 2.0L 4×4

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required