ANIH jangka 10k transaksi RFID sehari direkodkan di Plaza Tol Gombak, Plaza Tol Bentong untuk 2020

ANIH jangka 10k transaksi RFID sehari direkodkan di Plaza Tol Gombak, Plaza Tol Bentong untuk 2020

Pengendali Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (KLK), ANIH Berhad menjangkakan 10,000 transaksi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) direkodkan bagi tempoh sehari di Plaza Tol Gombak dan Plaza Tol Bentong pada tahun ini.

Menurut Pengarah Eksekutif ANIH, Datuk Nik Fauzi Nik Hussein, pelaksanaan kutipan tol menggunakan teknologi RFID di Plaza Tol Gombak dan Plaza Tol Bentong sudah pun dilaksanakan mulai 1 Januari 2020, sekali gus membuka lembaran baharu ke arah membantu melancarkan lagi aliran trafik di dua plaza tol berkenaan.

“Pelaksanaan kutipan tol menerusi mod RFID di dua plaza tol ini selaras dengan sokongan kami ke arah pelaksanaan Sistem Kutipan Tol Tanpa Henti (Multi Lane Free Flow (MLFF) di lebuh raya yang menjadi aspirasi kerajaan ke arah meningkatkan kualiti khidmat bayaran tol untuk pengguna di masa hadapan.

ANIH jangka 10k transaksi RFID sehari direkodkan di Plaza Tol Gombak, Plaza Tol Bentong untuk 2020

“Persediaan rapi telah dibuat sejak awal lagi untuk memastikan laluan yang dilengkapi mod bayaran RFID di Plaza Tol Gombak dan Plaza Tol Bentong bersedia dengan sistem kutipan baharu itu,” ujarnya seperti dilaporkan oleh Berita Harian.

RFID menjadi kaedah baharu pembayaran tol secara elektronik di Plaza Tol Gombak dan Plaza Tol Bentong di samping mod pembayaran sedia ada iaitu menerusi kad Touch n Go (TNG) dan SmartTAG bagi memberi kemudahan yang lebih baik kepada pengguna lebuh raya.

Manakala di Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 (LPT 1) yang turut dikendalikan oleh ANIH, kaedah sistem tol tertutup pula dijangka dilaksanakan pada suku kedua 2020.

ANIH jangka 10k transaksi RFID sehari direkodkan di Plaza Tol Gombak, Plaza Tol Bentong untuk 2020

Sistem tol terbuka bermaksud bayaran dibuat di plaza tol yang dilalui pengguna, manakala sistem tol tertutup ialah sistem tol masuk dan keluar dengan bayaran dibuat mengikut jarak laluan dan dibayar semasa keluar sahaja.

Nik Fauzi turut berkata, bagi mempersiapkan syarikat untuk berdepan peningkatan jumlah kepadatan kenderaan di lebuh raya serta untuk menyenangkan pengguna membuat transaksi pembayaran tol, syarikat melihat pelaksanaan RFID ini tepat pada masanya.

“Ia membantu mempercepatkan lagi proses bayaran tol seterusya mengurangkan kesesakan di Plaza Tol Gombak dan Bentong, khususnya pada musim perayaan,” katanya.

Sepanjang tempoh percubaan bagi projek perintis RFID sehingga 31 Disember 2019, ANIH merekodkan sejumlah 151,238 pengguna RFID di Lebuhraya KLK dan menjangka jumlah berkenaan akan meningkat sejajar dengan peningkatan maklum balas positif kesan daripada faedah yang ditawarkan menerusi mod RFID.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required