Kadar tol Jambatan Kedua Pulau Pinang turun kepada RM7 – selaras dengan pengumuman Belanjawan 2020

Kadar tol Jambatan Kedua Pulau Pinang turun kepada RM7 – selaras dengan pengumuman Belanjawan 2020

Seperti yang diumumkan menerusi Belanjawan 2020 pada Oktober lalu, mulai 1 Januari 2020, pengguna Jambatan Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah (JSAHMS) atau pun Jambatan Kedua Pulau Pinang sudah boleh menikmati penjimatan apabila kadar tol jambatan itu dikurangkan kepada RM7 berbanding kadar sebelumnya iaitu RM8.50.

Penurunan kadar tol terbabit juga bertujuan menyeragamkan kadar jambatan itu dengan Jambatan Pulau Pinang.

Menurut Ahli Lembaga Pengarah Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB), Datuk Seri Farizan Darus,langkah itu bakal memberi manfaat kepada lebih sembilan juta pengguna jambatan berkenaan setiap hari.

“Sejak mula beroperasi pada 2014, jambatan itu mencatatkan peningkatan jumlah pengguna purata 32% setiap tahun. Bermula dengan hanya 3.4 juta pengguna pada 2014, sekarang kita mempunyai 9.5 juta pengguna setiap hari setakat November 2019, dan ini adalah perkembangan memberansangkan,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

JSAHMS sepanjang 24 kilometer mula dibuka secara rasmi pada 1 Mac 2014 dan sehingga kini tidak pernah mencatatkan rekod kesesakan jalan raya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required