GrabBike mula beroperasi di sekitar Kuala Lumpur

GrabBike mula beroperasi di sekitar Kuala Lumpur

Bermula 1 Januari lalu, Dego Ride menjadi penyedia khidmat e-hailing motosikal pertama yang memulakan operasi setelah ia diluluskan oleh kerajaan dan kini ia disertai pula oleh GrabBike. Daripada percubaan kami untuk menggunakan GrabBike, ia tertera hanya untuk kawasan sekitar KLCC, Bukit Bintang, Pudu dan Chow Kit.

Bukan setakat satu pilihan, GrabBike turut disediakan dengan satu lagi pilihan khas iaitu untuk penumpang dan juga penunggang wanita. Daripada pemerhatian kami, kedua-dua pilihan untuk GrabBike ini masih ditawarkan pada harga yang sama.

Bayaran asas adalah RM3.70, berserta yuran servis RM0.30 untuk tiga kilometer pertama, manakala jika destinasi pengguna adalah lebih daripada itu, hingga 5.5 km, caj RM0.55 bagi setiap kilometer dikenakan. Sekiranya lebih lagi daripada 5.5 km, pengguna perlu membayar tambahan RM1 bagi setiap kilometer.

Kami cuba menempah khidmat GrabBike ini dari KLCC ke TREC, Kuala Lumpur dan kos yang tertera adalah RM5. Jika dibandingkan dengan pilihan kereta biasa JustGrab, ia adalah lebih murah RM3 (JustGrab mengenakan cas RM8 untuk destinasi yang sama).

Sebagai perbandingan lagi, Dego Ride pula mengenakan bayaran asas RM3 untuk perjalanan sejauh 3 km, dan tambahan RM1 bagi 1 km seterusnya. Untuk GrabBike, harga yang dikenakan juga dinyatakan mungkin meningkat pada waktu permintaan tinggi dan bergantung kepada waktu serta lokasi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required