Jualan kereta baharu di Jepun menurun kerana cukai naik; golongan muda tidak berminat memiliki kereta

Jualan kereta baharu di Jepun menurun kerana cukai naik; golongan muda tidak berminat memiliki kereta

Nikkei Asian Review melaporkan bahawa jualan kereta baharu di Jepun menurun buat pertama kali dalam tempoh tiga tahun berikutan kerajaan negara itu menaikkan kadar cukai pada suku keempat 2019. Untuk tahun lalu, sekitar 5.2 juta kenderaan telah dijual di Jepun berbanding 5.27 juta unit berjaya dijual pada tahun 2018.

Ia berikutan cukai penggunaan yang naik dari 8% kepada 10% pada 1 Oktober lalu, dan terus menyebabkan jualan pada bulan tersebut jatuh 25% berbanding bulan sama tahun sebelumnya. Prestasi jualan pada September 2019 turut jatuh 13% berbanding September 2018, manakala data untuk Disember masih belum diumumkan tetapi turut dijangka mencatatkan penurunan.

Trend ini dijangka akan terus sama pada tahun ini. Persatuan Pengeluar Tayar Automobil Jepun menjangkakan hanya sebanyak 5.1 juta kenderaan akan dijual sepanjang tahun 2020, turun dari rekod 5.2 juta unit pada tahun lalu.

Untuk tahun 2020, pelbagai model genarasi baharu arus perdana seperti Honda Fit (Jazz) dan Toyota Yaris bakal masuk ke pasaran, walau bagaimanapun dengan kuasa membeli pengguna yang lemah tidak akan menaikkan permintaan, menurut persatuan tersebut.

Laporan ini turut menyebut bahawa pasaran automotif Jepun kini dalam fasa transformasi memandangkan trend untuk berkongsi kenderaan kini sedang meningkat naik, dan golongan muda juga semakin tidak berminat untuk memiliki kereta. Perkhidmatan perkongsian kenderaan merekodkan 1.2 juta pengguna pada tahun 2019, atau meningkat 3.5 kali ganda berbanding tahun 2014, menurut Yayasan Galakkan Mobiliti Peribadi dan Pengangkutan Ekologi Tokyo.

Persatuan Pengedar Automobil Jepun pula menjangkakan penurunan ini akan mengambil masa yang lama, di mana permintaan terhadap kereta baharu akan turun lebih 30% bermula tahun 2018 hingga 2040 nanti, dengan jumlah hanya sekitar 3.47 juta pada tahun berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required