Masih ramai penunggang motosikal tetap berdegil enggan guna laluan khas di lebuhraya – laporan

Masih ramai penunggang motosikal tetap berdegil enggan guna laluan khas di lebuhraya – laporan

Melihat penunggang motosikal menggunakan laluan utama di lebuhraya sebenarnya agak mengerikan. Apatah lagi ada di antara mereka yang menunggang secara berkumpulan atau berkonvoi, dan berani memecut laju serta memotong kenderaan lain termasuk lori dan bas. Sebagai pemandu kereta, adakalanya kita perlu lebih bertoleransi dan ‘mengalah’ dengan keadaan ini, demi bimbangkan keselamatan bersama dan enggan berhadapan risiko andai terlanggar dan sebagainya.

Menurut Bernama yang melakukan tinjuan di Lebuhraya Persekutuan mendapati walaupun kebanyakan penunggang motosikal patuh dan memanfaatkan laluan khas disediakan kerajaan dan syarikat konsesi lebuh raya, masih ramai yang sanggup mempertaruhkan nyawa dengan menggunakan jalan utama.

Malah di lebuhraya lain termasuk Lebuhraya Shah Alam (Kesas) dan Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE), dapat dilihat penunggang motosikal lebih selesa menggunakan jalan utama tanpa menghiraukan risiko walau bersaing dengan kenderaan berat.

Masih ramai penunggang motosikal tetap berdegil enggan guna laluan khas di lebuhraya – laporan

Bernama turut melaporkan, walaupun pelbagai peringatan diuar-uarkan pasukan keselamatan termasuk tindakan saman supaya penunggang motosikal menggunakan laluan khas kenderaan itu di beberapa lebuh raya di Lembah Klang, namun ia dilihat umpama ‘mencurah air ke daun keladi’.

Perkara ini turut diajukan kepada Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor, Supt Azman Shari’at yang berkata, pelbagai alasan sering diberikan oleh penunggang motosikal setiap kali penguatkuasaan dilakukan di lebuh raya terbabit.

“Ada penunggang sengaja tidak mahu menggunakan laluan khas motosikal dengan alasan seperti mahu cepat sampai, jalan motosikal melambatkan pergerakan dan permukaan jalan (motosikal) yang rosak.

Penguatkuasaan memang ada dan mana-mana penunggang motosikal yang ditahan kerana menggunakan jalan utama, mereka akan disaman. Setakat ini, hanya saman saja boleh dikenakan terhadap golongan ‘degil’ itu,” katanya kepada agensi berita nasional terbabit.

Masih ramai penunggang motosikal tetap berdegil enggan guna laluan khas di lebuhraya – laporan

Jelasnya lagi, walaupun polis perlu menguatkuasakan undang-undang, namun pihaknya perlu mengambil kira keselamatan anggota apabila terpaksa ‘mencelah’ di antara kenderaan bergerak yang dilihat sangat berbahaya.

Azman turut menasihatkan pengguna jenis kenderaan itu supaya sentiasa mematuhi undang-undang, berhemah ketika di jalan raya dan sentiasa menggunakan laluan khas memandangkan kemalangan maut membabitkan motosikal lebih tinggi berbanding kenderaan lain.

“Jika ada cadangan (daripada mana-mana pihak) yang boleh menangani masalah penunggang motosikal (tidak mematuhi peraturan untuk menggunakan laluan khas), kami bersedia untuk menelitinya kerana buat masa ini polis hanya menguatkuasakan undang-undang sedia ada (saman),” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required