PLUS guna dron untuk pantau trafik sempena CNY

PLUS guna dron untuk pantau trafik sempena CNY

Bagi memantau pergerakan trafik di beberapa lokasi di lebuhraya kendaliannya sempena perayaan Tahun Baharu Cina (CNY) ini, PLUS Malaysia Berhad (PLUS) mengambil pendekatan untuk menggunakan teknologi dron.

Menurut Pengerusi PLUS, Datuk Mohamad Nasir Ab Latif, penggunaan teknologi dron itu bertujuan memberi maklumat semasa pergerakan dan kelancaran trafik di lebuh raya selain mengoptimumkan penggunaan media sosial.

Untuk musim perayaan CNY ini, PLUS menjangkakan kira-kira dua juta kenderaan akan menggunakan lebuh raya kendaliannya pada hari puncak sepanjang cuti berkenaan dengan peningkatan sebanyak 18% berbanding 1.7 juta pada hari biasa.

“Berdasarkan kajian dan analisis, PLUS menjangkakan jumlah kenderaan di lebuh raya akan berada pada tahap tertinggi pada 22 hingga 28 Jan serta 31 Jan dan 1 Feb ini,” katanya seperti dilaporkan oleh Bernama.

PLUS guna dron untuk pantau trafik sempena CNY

Ditemui dalam Majlis Pelancaran Op Selamat 16/2020 sempena Tahun Baharu Cina di Persada PLUS pagi tadi, beliau turut berkata, seramai 5,000 kakitangan PLUS akan bertugas pada musim perayaan itu bagi memastikan trafik terkawal di sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan.

“PLUS dengan kelulusan Polis Diraja Malaysia akan membuka laluan kontra di lokasi tertentu, namun ia bergantung kepada keperluan dan keadaan trafik. Selain itu, kerja-kerja penyelenggaraan yang memerlukan penutupan lorong akan dihentikan sementara bagi membolehkan pengguna jalan raya menikmati perjalanan tanpa gangguan,” katanya.

Dalam pada itu, PLUS juga menasihati orang ramai mengikut Jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) bagi membantu pengguna lebuh raya merancang perjalanan balik kampung masing-masing.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required