Ops Selamat sempena CNY 2020 bermula 18 Januari

Ops Selamat sempena CNY 2020 bermula 18 Januari

Sempena musim perayaan Tahun Baru Cina 2020 hujung minggu hadapan, pihak PDRM seperti tahun-tahun sebelumnya akan menjalankan Ops Selamat bermula dari 18 Januari hingga 1 Februari 2020. Dengan slogan “Khidmat dan Penguatkuasaan Menyeluruh”, edisi ke-16 operasi ini memberi tumpuan kepada enam kesalahan utama yang kerap dilakukan oleh pengguna jalanraya.

Ini termasuk memandu melebihi had kelajuan, memandu dalam lorong kecemasan, memotong digarisan berkembar, memotong barisan, melanggar lampu isyarat serta menggunakan peranti komunikasi ketika memandu. Semua kesalahan ini boleh dikenakan saman maksimum sehingga RM300.

Selain itu, bersekali dalam tempoh perlaksanaan Ops Selamat ini, PDRM turut menawarkan potongan harga sehingga 50% bagi saman trafik terpilih, khusus untuk pembayaran secara online sahaja, melalui laman web MyEG dan Rilex.com.

Sepanjang tahun 2019, jumlah perlanggaran maut yang berlaku dilaporkan menurun sebanyak 1.8%, dengan jumlah kes keseluruhan sebanyak 5,763 kes berbanding 5,870 kes pada 2018. Dalam Ops Selamat terakhir ketika musim perayaan Aidilfitri tahun lalu, sebanyak 24,461 kemalangan trafik dilaporkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required