TAS2020: Toyota Hilux GR Sport di bawa ke Tokyo

TAS2020: Toyota Hilux GR Sport di bawa ke Tokyo

Tahun lalu, Toyota membawakan Hilux TRD Black Rally Editon ke Tokyo Auto Salon (TAS), iaitu model produksi edisi khas untuk pasaran domestik Jepun. TAS tahun ini sebuah lagi Hilux di bawa untuk dipamerkan, iaitu Hilux GR Sport bagi memberitahu peminat Toyota di Jepun bahawa trak pikap tersebut tahun ini menyertai Rali Dakar, dipandu oleh bekas pemandu Formula 1 dari Sepanyol, Fernando Alonso.

Sebenarnya Hilux GR Sport telah ditawarkan sebagai model edisi terhad di berapa pasaran iaitu di Afrika Selatan iaitu pangkalan asas pasukan Rali Dakar Toyota Gazoo Racing, serta di negara-negara Amerika Selatan seperti Argentina dan Brazil. Hilux GR Sport yang di bawa ke TAS 2020 ini berkemungkinan adalah dari pasaran Argentina kerana kedudukan pemandu berada di sebelah kiri.

Berbanding model standard, Hilux GR Sport ini diberikan bampar hadapan berbeza dengan serlahan merah diberikan pada kemasan lampu kabus, gril hadapan dengan elemen sarang lebah bersama tulisan “Toyota”, manakala bonet hadapan, bumbung, fender flare dan pemijak sisi diwarnakan hitam. Lencana GR diletakkan pada pintu hadapan dan tailgate, dan bagi melengkapkan rupanya, livery merah-hitam Gazoo Racing diberikan pada badan bersama rim dua-tona 17-inci dibaluti tayar jenis all-terrain.

Dalam kabin, trak pikap ini turut menerima pelbagai aksesori dengan logo GR termasuk suis penghidup enjin, karpet kaki dan juga sulaman pada perehat kepala. Panel instrumen diberikan pencahayaan berwarna putih, manakala untuk mengingkatkan nilai eksklusif model edisi terhad ini, plak GR dengan nombor siri unik diletakkan di belakang tuil penukar gear.

TAS2020: Toyota Hilux GR Sport di bawa ke Tokyo

Di kesemua pasaran yang menawarkan Hilux GR Sport ini, ia boleh dipilih dalam tiga varian janakuasa – enjin turbodiesel 2.8 liter dengan kotak gear enam-kelajuan manual, turbodiesel 2.8 liter dengan kotak gear enam-kelajuan automatik, serta 4.0 liter petrol NA 1GR-FE dengan kotak gear enam-kelajuan automatik.

Talaan kesemua pilihan enjin ini adalah sama dengan versi standard – versi 2.8 turbodiesel menjana 177 PS dan tork maksima 420 Nm untuk model manual dan 450 Nm untuk model automatik, manakala versi 4.0 liter petrol NA pula menghasilkan 235 PS dan tork maksima 376 Nm.

Walau bagaimanapun, versi GR Sport ini diberikan talaan suspensi berbeza dari Hilux standard. Ia diberikan penyerap hentak jenis monotube dan juga spring yang lebih keras di hadapan, di dakwa Toyota dapat menala semula suspensi tersebut bagi meningkatkan kawalan kenderaan dan meningkatkan keyakinan pemandu tanpa berkompromi dengan keselesaan dan juga kapasiti beban.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required