Ujian lesen memandu E-Testing bermula Jun ini; lebih telus tanpa kehadiran pegawai JPJ di sebelah calon

Ujian lesen memandu E-Testing bermula Jun ini; lebih telus tanpa kehadiran pegawai JPJ di sebelah calon

Sistem ujian memandu E-Testing yang tidak memerlukan pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) duduk di sebelah calon ketika ujian dijalankan yang sebelum ini dikatakan akan bermula pada 2019, kini disahkan akan bermula pada Jun tahun ini. Perkara ini diberitahu oleh Ketua Pengarah JPJ, Datuk Seri Shaharuddin Khalid dalam laporan oleh Astro Awani.

Menurut Shaharuddin, melalui sistem tersebut, pengukuran prestasi calon ujian memandu akan dijalankan secara elektronik (automasi) dan keputusan ujian memandu akan dijana secara berkomputer, manakala pegawai JPJ akan berada di bilik kawalan untuk memantau dan memberi arahan kepada calon.

“Ia bukan sahaja memudahkan calon tetapi yang penting tiada lagi urusan antara calon dan pegawai JPJ di dalam kenderaan itu sekaligus meningkatkan integriti jabatan,” terangnya lagi. Beliau turut memberitahu bahawa bagi pelaksanaan sistem itu, tiga institut memandu di Johor dipilih sebagai projek rintis.

Ujian lesen memandu E-Testing bermula Jun ini; lebih telus tanpa kehadiran pegawai JPJ di sebelah calon

Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke dalam laporan pada Julai 2018, fasa pertama percubaan dilaksanakan di Pusat Latihan Memandu Sri Jaya, Simpang Renggam pada penghujung Ogos sehingga November tahun berkenaan. Manakala fasa kedua di Pusat Latihan Memandu Ulu Tiram pada September hingga November 2018 dan fasa ketiga di Pusat Latihan Memandu Berjaya Berhad pada Oktober hingga November 2018.

Katanya, E-Testing dilihat lebih telus kepada pelajar kerana mereka akan dinilai tanpa sebarang faktor campur tangan manusia yang berbeza dengan kaedah tradisional di mana seorang anggota JPJ perlu berada di sebelah calon.

“Semua sistem dipantau menggunakan komputer kerana ada kamera litar tertutup (CCTV) di dalam kenderaan, pergerakan kenderaan juga akan dipantau melalui satelit dengan maklumat yang dipaparkan secara ‘real time’ di pusat kawalan. Jadi, kita melihat perkara ini sebagai satu perkara yang baik bukan sahaja untuk JPJ malah kepada institut pemanduan dan pelajar kerana pelajar-pelajar akan mendapat maklumat secara atas talian punca kegagalan mereka kerana mereka dinilai menggunakan sistem dan bukan lagi manusia,” jelas menteri berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required