MARii sasar sifar pekerja asing dalam eko sistem industri automotif menjelang akhir tahun 2020

MARii sasar sifar pekerja asing dalam eko sistem industri automotif menjelang akhir tahun 2020

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), menerusi Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii), menyasarkan sifar pekerja asing dalam industri automotif menjelang akhir tahun ini. Buat masa ini, daripada 220,000 pekerja dalam 641 syarikat automotif, 70,000 daripadanya adalah pekerja asing.

Ketua Pegawai Eksekutif MARii, Datuk Madani Sahari, berkata pihaknya berharap sasaran itu mampu dicapai pada tahun ini, sekaligus membuka peluang pekerjaan baharu kepada rakyat tempatan.

“Kami telah selesai mengadakan perbincangan dengan Perodua dan Proton, dan kedua-duanya bersetuju untuk mengurangkan pekerja asing di semua 200 vendor tier 1 mereka yang berjumlah 40,000 orang pada tahun ini. Malah kami juga giat mengadakan perjumpaan dengan pengeluar kereta lain pada tahun ini untuk tujuan sama,” katanya.

Menurut Madani lagi, semua pekerja asing yang bakal diberhentikan ini akan digantikan oleh pekerja tempatan. Ini bermakna pada tahun ini, akan ada 70,000 peluang pekerjaan baharu untuk rakyat tempatan dalam industri automotif.

MARii sasar sifar pekerja asing dalam eko sistem industri automotif menjelang akhir tahun 2020

Tambahnya lagi, kerajaan telah mengurangkan perkhidmatan pekerja asing antara 32,000 hingga 35,000 orang di negara ini sejak 2014 hingga 2019.

Mengenai sama ada langkah itu akan meningkatkan kos kepada vendor, Madani berkata, ia adalah tidak benar berdasarkan kajian analisis kos yang dibuat pihaknya.

“Pekerja tempatan tidak akan balik ke negara asal berbanding pekerja asing. Jadi, majikan tidak perlu melatih semula pekerja tempatan ini berbanding terpaksa melatih semula pekerja lain apabila pekerja asing tadi pulang ke negara mereka dan ini meningkatkan kos latihan.

“Selain itu, kos levi pekerja asing yang perlu ditanggung oleh majikan tetapi tidak buat pekerja tempatan yang tidak dikenakan levi. Begitu juga kos pasport dan sebagainya. Jadi sebenarnya adalah lebih kompetitif secara menyeluruh untuk mengambil pekerja tempatan berbanding pekerja asing,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required