Penduduk, warga kerja di Pulau Pinang dapat diskaun esktra 18% di Jambatan Pulau Pinang mulai 1 Feb ini

Penduduk, warga kerja di Pulau Pinang dapat diskaun esktra 18% di Jambatan Pulau Pinang mulai 1 Feb ini

Khas untuk penduduk dan warga kerja di Pulau Pinang yang selama ini telah diberi diskaun 20% untuk kadar tol sebelum ini di jambatan itu, bakal menikmati diskaun ekstra 18% lagi (kategori kereta persendirian) mulai 1 Feb ini.

Menurut Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, kadar baharu itu adalah hanya bagi penerima diskaun khas yang dinikmati penduduk Pulau Pinang dan warga kerja di Pulau Pinang.

“Contohnya, bayaran tol Jambatan Pulau Pinang sekarang adalah RM7 dan ia akan dipotong 18% jadi lepas ini kadar tolnya adalah RM5.74. Bagi penduduk Pulau Pinang yang sebelum ini menikmati diskaun 20% akan terus menerima diskaun 18% itu lagi menjadikan harga bayaran kadar tol yang baharu ialah RM4.59,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Tambahnya lagi, dengan pengurangan kadar tol 18% itu lagi membolehkan penduduk negeri ini menerima kadar bayaran baharu hanya RM4.59 manakala bagi penduduk atau pengguna dari luar Pulau Pinang akan menikmati kadar tol RM5.74 di jambatan itu selepas pengurangan kadar tol terbabit.

Pada masa ini penduduk Pulau Pinang menikmati kadar diskaun tol di jambatan itu sebanyak 20% daripada RM7 kepada RM5.60

Bagaimanapun, bermula 1 Feb ini, pengiraan kadar baharu tol Jambatan Pulau Pinang bagi penduduk negeri ini akan menggunakan formula baharu dan bayaran kadar tol RM5.60 itu tidak lagi terpakai.

Lim berkata pengurangan itu adalah manfaat besar yang diterima rakyat daripada perubahan kerajaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required