Thailand umum cukai kenderaan lebih rendah bagi EV

Thailand umum cukai kenderaan lebih rendah bagi EV

Dalam usaha untuk menggalakkan lagi penggunaan tenaga alternatif berbanding bahan api fosil pada kenderaan, jabatan pengangkutan jalan di Thailand telah mengumumkan insentif bagi pengguna kenderaan tenaga bersih. Ini akan diberikan dalam bentuk kadar cukai kenderaan yang lebih murah, lapor The Nations.

Menurut jabatan berkenaan, cukai bagi kenderaan penumpang elektrik yang tidak lebih tujuh-tempat duduk akan dikira mengikut berat kenderaan pada kadar yang sama dengan kenderaan penumpang tujuh-tempat duduk yang menggunakan bahan api fosil. Van, trak, motosikal serta lori atau traktor yang digunakan untuk tujuan pertanian serta teksi antara daerah yang menggunakan tenaga elektrik akan membayar separuh sahaja cukai kenderaan mereka berbanding jenis kenderaan sama yang menggunakan bahan api fosil.

Timbalan pengarah operasi bagi jabatan berkenaan, Jantira Buruspat berkata langkah itu adalah sebahagian daripada kempen untuk mempertingkat tahap kualiti udara. Beliau berkata, peningkatan particulate yang lebih kecil daripada 2.5 micron akan memberi kesan kepada kesihatan manusia serta kualiti hidup mereka. Dalam satu laporan berbeza, kualiti udara di enam kawasan sekitar Bangkok hujung minggu lalu berada pada tahap tidak selamat.

Thailand umum cukai kenderaan lebih rendah bagi EV

Beliau untuk menambah, setakat 31 Disember 2019, sebanyak 40,712,043 unit kenderaan telah didaftarkan dalam negara itu, di mana 27,749,524 merupakan kenderaan dikuasakan gasolin dan 11,294,017 menggunakan diesel. Sementara itu, hanya 2,854 kenderaan elektrik didaftarkan dalam masa yang sama – terdiri daripada 117 bas elektrik dan kenderaan hibrid eletrik penumpang keseluruhan sebanyak 153,184 unit didaftarkan.

Thailand sedang bergerak ke arah elektrifikasi, dan ingin menggalakkan pengeluar kenderaan untuk memperkenalkan lebih banyak EV atau hibrid di sana. Kerajaan Thailand juga sedang merangka perancangan bagi pengeluaran kenderaan elektrifikasi untuk dimulakan dalam tempoh tiga tahun, dan berkata rancangan itu perlu dimuktamadkan tahun ini. Pengecualian cukai telah direncanakan, dengan pengecualian eksais cukai ditawarkan kepada pengeluar EV dinegara itu dari 2020 hingga 2022, berbanding hanya kadar 2% bagi eksais cukai dalam kes biasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required