Proton X70 2020 – kenapa masih pakai enjin 1.8L turbo dan enjin 1.5L turbo hanya untuk X50 selepas ini?

Proton X70 2020 – kenapa masih pakai enjin 1.8L turbo dan enjin 1.5L turbo hanya untuk X50 selepas ini?

Proton X70 2020, iaitu versi pemasangan tempatan serta kemaskini terbaharu untuk SUV segmen-C tersebut baru sahaja di dilancarkan sebentar tadi – walaupun ia kelihatan hampir sama dengan versi CBU sebelum ini, model sebenarnya diberikan ciri unik yang tiada pada Boyue standard pasaran China iaitu kotak gear klac berkembar (DCT) jenis basah automatik tujuh-kelajuan bagi menggantikan transmisi enam-kelajuan automatik pada enjin 4G18TD 1.8L turbo berkenaan.

Sebelum ini, ada ura-ura mengatakan bahawa X70 turut akan menerima versi yang dijana enjin lebih kecil iaitu unit 3G15TD 1.5 liter tiga silinder, namun ia tidak direalisasikan oleh Proton. Mengapa?

Menurut Proton, langkah untuk tidak menggunakan enjin 1.5 liter tersebut setelah mengambilkira keputusan tinjauan yang telah dijalankan terhadap pemilik model sedia ada dan juga bakal-bakal pelanggan yang berpotensi. Kumpulan ini lebih sukakan enjin dengan kapasiti lebih besar untuk SUV bersaiz seperti X70 ini, walaupun jumlah kuasa yang dihasilkan antara kedua-duanya adalah hampir sama.

Proton X70 2020 – kenapa masih pakai enjin 1.8L turbo dan enjin 1.5L turbo hanya untuk X50 selepas ini?

Di atas kertas, angka kuasa yang dihasilkan oleh 4G18TD pada X70 dan Boyue standard dengan 3G15TD pada Boyue Pro tidak jauh berbeza iaitu 181 hp (184 PS) berbanding 174 hp (176 PS). Walau bagaimanapun, kelebihan untuk enjin dengan kapasiti besar ini tentulah pada angka tork di mana versi 1.8L menjana 300 Nm, berbanding 1.5L yang menghasilkan 255 Nm.

Jadi kesimpulannya, rakyat Malaysia – sekurang-kurangnya yang telah ditinjau oleh Proton – lebih percayakan enjin dengan kapasiti lebih besar untuk menggerakkan sebuah SUV segmen-C. Sebab itulah enjin 1.8L ini kekal sebagai satu-satunya unit yang ditawarkan pada X70.

Walau bagaimanapun, enjin 1.5L turbo yang dihasilkan oleh Geely bersama Volvo itu turut akan digunakan oleh Proton sedikit masa lagi, menerusi SUV lebih kecil X50 nanti. Menurut Proton, cadangan untuk menggunakan enjin 3G15TD tersebut pada SUV segmen-B itu adalah lebih diterima oleh rakyat Malaysia berdasarkan saiznya yang tidak besar.

GALERI: Proton X70 CKD 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Peminat proton on Feb 12, 2020 at 4:45 pm

    Walau bagaimanapun, kelebihan untuk enjin dengan kapasiti besar ini tentulah pada angka tork di mana versi 1.8L menjana 300 Nm, berbanding 1.5L yang menghasilkan 355 Nm….mcm typo je

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 3
 

Add a comment

required

required