Geely Boyue Pro diperkenal di China – banyak kemas kini gaya, GKUI 19 baru, DCT 7-kelajuan untuk 1.8T

Geely Boyue Pro diperkenal di China – banyak kemas kini gaya, GKUI 19 baru, DCT 7-kelajuan untuk 1.8T

Selepas satu minggu menunjukkan versi terbaru bagi sistem infotainmen yang dikenali sebagai GKUI 19, Geely kini mendedahkan lebih banyak informasi dan gambar untuk Boyue Pro baru.

Lampu asal Boyue dirombak sepenuhnya dengan rekaan lebih nipis dan tirus, dan ia kini mengapit gril “expanding cosmos” yang lebih besar dan diposisikan pada sudut lebih tegak. Muka baru ini juga membuatkan ia perlu menerima bonet baharu menampilkan rupa lebih berotot, bersama bampar hadapan baru dengan rekaan liang kemasukan udara dan perumah lampu kabus yang menghasilkan apron lebih agresif.

Bahagian belakang juga menerima sentuhan semula. Paling menyerlah adalah kedua-dua belah lampu belakang Boyue Pro ini di reka seakan ‘tertusuk’ terus dengan panel kemasan krom pada bahagian tengah yang merentangi pintu tailgate. Spoiler juga diberikan unit baru bersama lampu brek ketiga diletak pada bahagian atas yang berlekuk di tengah.

Rekaan belakang Boyue Pro ini dilengkapkan dengan bampar lebih segar dengan pemadanan reflektor lebih panjang yang di letak menegak, bersama diffuser yang lebih ringkas. Perumah tip ekzos masih lagi kekal di kiri dan kanan, tetapi kini lebih lebar dan nipis untuk diserasikan dengan rekaan keseluruhan.

Geely Boyue Pro diperkenal di China – banyak kemas kini gaya, GKUI 19 baru, DCT 7-kelajuan untuk 1.8T

Menurut Geely, hasil daripada maklum balas pengguna, mereka telah menjadikan bahagian bukaan belakang Boyue Pro ini lebih rendah untuk memudahkan pengguna memasuk dan mengeluarkan barang. Di dalam, papan pemuka baru direka dengan lebih fokus kepada pemandu, bersama roda stereng rata di bawah yang lebih sporty. Kemudiannya, papan instrumen digital juga ditukar, menampilkan grafik seakan model-model Volvo terkini seperti XC90 dan XC40.

Selain daripada itu, terdapat juga corong pendingin hawa baru, skrin untuk sistem infotaimen GKUI 19 yang lebih tinggi dan lebar, suis-suis lebih leper, konsol gear yang disusun semula, suis mod pemanduan diganti dengan suis putar, serta tombol gear yang lebih berpetak dengan suis posisi ‘P’ berada di atasnya. Untuk varian yang lebih tinggi, ia juga akan dilengkapi dengan sistem bunyi Bose dengan fungsi karaoke.

Boyue Pro masih ditawarkan dengan enjin empat silinder direct injected 1.8 liter turbo, tetapi ia telah dipertingkat untuk mematuhi tahap emisi National 6B di China. Enjin ini mampu menghasilkan kuasa 181 hp dan 300 Nm tork (tambahan 15 Nm tork berbanding sebelum ini).

Geely Boyue Pro diperkenal di China – banyak kemas kini gaya, GKUI 19 baru, DCT 7-kelajuan untuk 1.8T

Sebagai tambahan, orang ramai juga boleh mendapatkan Boyue Pro dengan enjin 1.5 liter sama seperti Binyue. Enjin tiga silinder ini turut menampilkan sistem direct injection dan pengecas turbo, mampu menghasilkan kuasa 174 hp dan 255 Nm tork.

Transmisi standard untuk enjin 1.8T sekarang adalah unit automatik tujuh kelajuan klac berkembar (sebelum ini automatik biasa enam kelajuan) dan Geely mendakwa transmisi ini dapat memberikan tahap kecekapan 97% dan mengurangkan penggunaan bahan api sebanyak satu liter bagi setiap 100 km berbanding Boyue asal. Enjin 1.5L pula dipadankan bersama kotak gear automatik enam kelajuan daripada Aisin.

Tempahan untuk Boyue Pro sudah pun dibuka di China, dan ia akan dijual sekali dengan Boyue biasa sebagai satu tawaran model yang lebih tinggi. Memandangkan Boyue mempunyai persamaan dengan Proton X70, kita masih belum tahu sama ada versi CKD nanti akan menggunakan Boyue biasa sebagai asas (seperti sekarang) ataupun Boyue Pro. Kami diberitahu nanti akan ada kejutan daripada Proton. Anda teruja?

GALERI: Penampilan pertama Geely Boyue Pro di China

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required