Vega EVX – kereta sport elektrik dari Sri Lanka berkuasa 804 hp/760 Nm bakal didedahkan di Geneva

Vega EVX – kereta sport elektrik dari Sri Lanka berkuasa 804 hp/760 Nm bakal didedahkan di Geneva

Kereta sport dengan muka seakan Ferrari 488 yang anda nampak ini bukanlah dihasilkan di Eropah, Amerika mahupun China, ia sebenarnya dibangunkan oleh syarikat dari Sri Lanka, iaitu Vega Innovation. Jentera dua pintu janaan elektrik sepenuhnya yang digelar sebagai EVX ini bakal membuat kemunculan rasmi global pertamanya di Geneva Motor Show 2020 yang akan berlangsung bulan hadapan.

Menurut Vega, hasil rekaan mereka ini merupakan “supercar elektrik sepenuhnya pertama dari Asia Selatan”, dan mereka tidak main-main kerana dua motor elektrik yang menggerakkan kereta ini mampu menghasilkan kuasa setinggi 804 hp/ 760 Nm! Walaupun berat kereta mencecah 2,090 kg, kuasa yang dijana berkenaan mampu membolehkan Vega EVX ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 3.1 saat.

Kedua-dua motor elektrik tersebut menerima suapan kuasa dari bateri lithium-ion 55 kWj, dan ia mampu membawa anda menempuh perjalanan sejauh 300 km dengan satu cas penuh. Syarikat ini turut mengumumkan bahawa mereka akan menawarkan bateri 130 kWj bermula pada tahun 2021, yang membolehkan EVX tersebut untuk bergerak sejauh 750 km dengan sekali cas penuh.

Vega EVX – kereta sport elektrik dari Sri Lanka berkuasa 804 hp/760 Nm bakal didedahkan di Geneva

Kereta ini diberikan teknologi inverter traction control termaju bagi memenuhi keperluan kepadatan kuasa tinggi dalam masa yang sama masih kekal ringan. Ia mampu menangani kuasa puncak 350 kWj dan beroperasi sehingga 900 volt dan 600 amp.

Vega turut menjelaskan bahawa EVX bukan satu-satunya produk yang akan mereka pasarkan. Syarikat berkenaan turut merancang untuk “membangunkan kenderaan pengangkutan alternatif, pasaran massa bersama rakan kerjasama antarabangsanya”. Perincian penuh kereta sport elektrik ini dijangka akan diumumkan ketika pendedahannya bulan depan.




Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required