Dua tayar baru – nak letak depan ke belakang?

Dua tayar baru – nak letak depan ke belakang?

Tayar merupakan komponen yang paling kritikal pada kenderaan, kerana ia adalah perantara terus antara kereta anda dengan permukaan jalan. Jika sesuatu terjadi pada tayar, seperti pecah atau tidak lagi memberi cengkaman, ia hampir pasti akan melibatkan anda dalam kemalangan.

Selain itu, tayar juga antara komponen wear and tear yang perlu anda tukar bila tiba masanya dengan harga yang agak mahal. Untuk tayar saiz biasa yang digunakan oleh Perodua Myvi iaitu 175/65R14, biasanya dijual pada harga sekitar RM120 sebiji, menjadikan keseluruhan RM480 untuk kesemua empat biji dan kadang-kadang lebih kerana bengkel turut mengenakan cas pemasangan.

Jadi untuk menukar kesemua tayar pada satu masa mungkin akan membebankan untuk sesetengah orang. Oleh itu, ada yang mengambil keputusan untuk menukar dua biji tayar baharu terlebih dahulu sebelum cukup duit untuk menukar dua tayar selebihnya – nak buat macam mana, duit bukan senang nak cari kan?

Kebiasaannya, ramai yang cenderung untuk meletakkan dua tayar baharu ini pada bahagian depan. Tetapi terdapat juga video yang menyiarkan bahawa bahaya untuk meletakkan tayar lama di belakang kerana boleh menyebabkan kemalangan dalam keadaan jalan basah.

Dua tayar baru – nak letak depan ke belakang?

Oleh itu, yang mana betul sebenarnya? Dua tayar baru ni nak letak di depan ke atau nak letak di belakang? Jawapan kami, sama ada anda letak di depan atau belakang, kedua-duanya akan menyebakan kemalangan jika anda memandu laju ketika hujan atau di atas permukaan jalan basah.

Jika anda letak dua tayar yang hampir botak atau sudah botak di hadapan, akan berlaku understeer ketika selekoh basah – pusing la stereng ke kiri atau ke kanan, kereta akan terus menuju ke hadapan. Dan sekiranya tayar yang hampir tidak boleh digunakan lagi tersebut diletakkan di belakang, risiko untuk berlakunya oversteer atau ‘buang belakang’/berpusing 180 darjah agak tinggi.

Malah tidak kira anda letak tayar tersebut di hadapan atau belakang, risiko untuk berlaku hydroplaning adalah sama. Apa itu hydroplaning? Ia adalah masalah di mana tayar kereta kita terapung dan tidak menyentuh permukaan jalan apabila anda melanggar lopak air – sama ada lopak tersebut terlalu dalam atau kita melanggarnya dengan kelajuan yang terlalu tinggi, dan ia boleh terjadi dalam kelajuan rendah sekalipun jika tayar anda sudah botak.

Apa yang saya nak beritahu di sini adalah, anda kena faham dan sentiasa beringat dengan keadaan kereta anda. Sekiranya anda menggunakan dua tayar yang hampir botak, elakkan untuk memandu kereta tersebut ketika cuaca basah. Tetapi kalau perlu juga untuk bergerak, jangan pandu dengan kelajuan tinggi dan fokus ketika memandu perlu digandakan.

Dua tayar baru – nak letak depan ke belakang?

Persoalan yang belum dijawab – jadi nak letak tayar baru ni di depan atau belakang? Sebenarnya ada pro dan kontra untuk anda letak tayar baru tersebut di depan. Buat masa sekarang, hampir semua kereta penumpang biasa adalah pacuan hadapan – konfigurasi ini akan mempercepatkan kehausan tayar hadapan kereta anda bukan hanya kerana ia menerima kuasa putaran dari enjin, malah turut menanggung beban berat yang lebih dari tayar belakang kerana enjin, kotak gear dan pelbagai lagi terletak di hadapan.

Sekiranya anda letakkan tayar yang hampir botak di hadapan, dikhuatiri tak sempat duit anda cukup untuk beli dua lagi tayar baru, tayar berkenaan terlebih dahulu botak terus dan keluar benang – ini lagi bahaya sebab bukan sahaja tidak mempunyai daya cengkaman yang cukup, malah mungkin boleh pecah pada bila-bila masa.

Namun jika kita letak tayar yang lebih haus di hadapan, kelebihannya kita akan jadi lebih sensitif pada jalan basah kerana pemandu boleh merasanya pada roda stereng. Tetapi tetap bahaya kerana walaupun anda lebih mudah merasa keadaan jalan, bukan mudah untuk mengawal tayar yang tidak mempunyai cengkaman.

Jadi ingat, sama ada anda letak tayar baru di hadapan atau belakang, yang penting beringat anda sedang memandu dengan dua tayar yang hampir tidak boleh lagi digunakan. Dan kalau boleh, cepat-cepat la tukar semua tayar yang dah nak botak tu ya!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • tayar baru boleh letak sebelah kiri atau kanan je. apa susah. bahagian depan dan belakng dapat cengkaman at 50%. ok la dari takda langsung

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 3
    • Lagi bahaya sebab kiri kanan tak balance. Alignment akan tak cun. Tayar baru akan haus dengan tidak sekata. Maksudnya akan keluar duit untuk beli 4 tayar lagi cepat.

      Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  • newme on Feb 20, 2020 at 5:22 pm

    Ada cakap serupa takde cakap.

    Like or Dislike: Thumb up 21 Thumb down 0
  • Salam .. Bos saya nak tanya .. Boleh ke tayar myvi pakai dua biji depan 195/55/R15 .. Belakang pakai 185/55/R15 ???

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • sakit ati on Nov 07, 2023 at 2:32 pm

    serupa xyah wat info xmenjawab pada soalan hampeh

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required