Suzuki Raider J Crossborder diperkenal di Filipina – Belang dengan gabungan bentuk kapcai dan trail

Suzuki Raider J Crossborder diperkenal di Filipina – Belang dengan gabungan bentuk kapcai dan trail

Di Malaysia, antara model kapcai keluaran Suzuki yang namanya masih terkenal sehingga kini adalah Belang 150. Versi baru bagi model ini masih dijual di beberapa negara dan dikenali sebagai Raider. Di Filipina, Raider datang dalam beberapa versi iaitu R yang menggunakan enjin 150 cc dan juga J yang dikuasakan enjin 113 cc.

Jualan model Raider ini agak laris, dan terbaru, Suzuki Filipina memperkenalkan satu lagi versi yang lebih unik iaitu Raider J Crossover. Bagi orang kita, rekaannya mungkin agak pelik bagi sebuah model yang keluar dari kilang, kerana menggabungkan gaya sebuah kapcai dengan motosikal trail. Dalam kata lain, ia seperti sebuah cubcross.

Jika dibandingkan dengan Raider J yang digunakan sebagai asas, model ini mempunyai suspensi yang lebih tinggi – fork dengan pelindung getah, dua penyerap lebih besar di belakang – cakera brek beralun, rim jejari yang dibalut tayar pelbagai guna, pemegang lebih tinggi serta penghadang lumpur dan lampu seperti motosikal enduro.

Kelengkapan lain masih lagi sama seperti Raider J, termasuk enjin SOHC suntikan bahan api berkuasa 9.2 hp pada 7,500 rpm dan 9.1 Nm tork pada 6,500 rpm, transmisi empat kelajuan, tangki bahan api 3.7 liter dan brek dram di belakang.

Bagi pasaran Filipina, ini bukan kali pertama mereka melihat model seperti Raider J Crossover kerana Honda juga mempunyai model hampir serupa iaitu Honda XRM 125. Selain kapcai seperti cubcross ini, Raider J Crossover juga akan bersaing dengan motosikal trail lain seperti CRF150L, Kawasaki KLX150L dan Yamaha XTZ 125.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required