Kenaikkan harga kereta Honda tidak akan jejaskan industri automotif, kata Kementerian Kewangan

Kenaikkan harga kereta Honda tidak akan jejaskan industri automotif, kata Kementerian Kewangan

Memberi respon terhadap kenaikan harga kereta-kereta baharu Honda yang dikatakan kerana penilaian semula terhadap “customised insentive” bagi kenderaan pemasangan tempatan (CKD) oleh kerajaan minggu lalu, Kementerian Kewangan (MoF) menegaskan bahawa ia tidak melibatkan situasi semasa industri automotif negara, lapor Bernama.

Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan sendiri oleh MoF, kerajaan sentiasa memastikan dasar-dasar percukaian ke atas industri pengeluaran kenderaan pemasangan tempatan (CKD) tidak akan merencatkan perkembangan perniagaan dan meningkatkan harga pasaran kenderaan CKD.

“Rakyat akan sentiasa mendapat manfaat langsung daripada insentif cukai yang dinikmati oleh pengeluar kenderaan CKD melalui harga jualan yang kompetitif serta manfaat tidak langsung melalui peluang-peluang ekonomi yang wujud, selaras dengan hasrat di bawah Dasar Automotif Nasional (NAP) 2020,” menurut kenyataan tersebut yang dikeluarkan semalam.

“Syarikat perlu mematuhi semakan audit dan menepati dasar serta insentif pengecualian duti/cukai yang sedia ada supaya tidak menimbulkan persoalan dan bertindak adil kepada semua syarikat yang mematuhi asas yang sama dan kriteria yang betul,” sebut kenyataan itu lagi.

Kementerian itu berkata tiada perubahan terhadap dasar pengecualian duti eksais atau insentif tersuai di bawah ‘Industrial Linkage’ Programme’ malah keseluruhan industri automotif tempatan tetap stabil.

“Jawatankuasa Pembangunan Perniagaan Automotif selaku pihak yang menilai dan mengesyorkan kelulusan insentif syarikat masih mengguna pakai kaedah penilaian yang sama tanpa sebarang perubahan. Justeru, kadar pengecualian duti eksais yang dinikmati syarikat Honda pada masa ini adalah wajar dan sepadan dengan tahap lokalisasi sebenar yang telah dicapai oleh syarikat,” jelas MoF dalam kenyataan tersebut.

Laporan ini menyebut bahawa kenyataan yang dikeluarkan oleh MoF berkenaan adalah bagi mengulas siaran media yang dibuat oleh syarikat Honda Malaysia pada 21, Februari iaitu Jumaat lalu yang memaklumkan peningkatan harga jualan sebanyak lima peratus hingga sembilan peratus bagi beberapa model dan varian kenderaan keluarannya mulai tarikh berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required