Honda Civic 2020 diperkenalkan secara rasmi di M’sia – dengan Honda Sensing, harga bermula RM113,600

Honda Civic 2020 diperkenalkan secara rasmi di M’sia – dengan Honda Sensing, harga bermula RM113,600

Honda Malaysia kini dengan rasminya memperkenalkan Honda Civic facelift 2020 untuk pasaran tempatan. Model generasi ke-10 FD itu membuat penampilan sulungnya hari ini selepas lima bulan dibuka untuk tempahan – kelewatan itu adalah berkaitan penetapan harga.

Bagi penawaran terbaru ini, Honda Civic 2020 didatangkan dalam tiga varian dengan harga masing-masing seperti berikut: Civic 1.8S (RM113,600); Civic 1.5 TC (RM129,600); dan Civic 1.5 TC-P (RM139,600). Berbanding harga sebelum ini, ada kenaikan harga sebanyak RM5,435 bagi varian 1.8S, naik RM8,745 bagi 1.5 TC dan naik sebanyak RM10,969 bagi 1.5 TC-P.

Kemaskini pertengahan hayat bagi Civic ini melibatkan sedikit perubahan penggayaan dan penampilan luarannya. Wajah depannya kini menampilkan elemen kemasan hitam berkilat “wing” pada rekaan grilnya yang menggantikan kemasan krom sebelum ini. Bahagian bawah bampar depan pula kini diberikan kemasan hitam melintang.

Di belakang, terdapat juga unsur kemasan baru pada bampar, dengan spoiler yang sama seperti sebelumnya. Selain itu, rim 18-inci terdahulu turut digunakan, tetapi hanya bagi varian 1.5 TC-P, yang merupakan penawaran varian tertinggi. Varian pertengahan diwakili oleh 1.5 TC dan yang paling asas, 1.8 S.

Tiada perubahan dari segi output bagi kedua-dua enjin berkenaan. Unit L15B7 1.5 liter VTEC Turbo empat-silinder menghasilkan 173 PS dan 220 Nm, manakala unit 1.8 liter SOHC empat-silinder pula menjana 141 PS dan 174 Nm. Kedua-dua enjin ini dilengkapi dengan transmisi CVT, yang menyalurkan kuasa ke roda hadapan.

Pertambahan terbaru pada Civic 2020 ini ialah penawaran pakej keselamatan dan teknologi bantuan pemandu Honda Sensing, dengan Civic terbaru ini menjadi model CKD ketiga Honda yang dilengkapi dengan ciri berkenaan selepas CR-V dan Accord.

Ciri berkenaan terdiri daripadanya antaranya Kawalan Melayar Adaptif (ACC) dengan Mengikut Dalam Kelajuan Rendah (LSF), Amaran Perlanggaran Hadapan (FCW), Sistem Brek Menghindar Perlanggaran (CMBS), Sistem Pengekalan Lorong (LKAS), Penghindaran Pertukaran Laluan (RDM) dan Amaran Pertukaran Lorong (LDW).

Honda Civic 2020 diperkenalkan secara rasmi di M’sia – dengan Honda Sensing, harga bermula RM113,600

Turut disertakan sekali ialah ciri Auto High-Beam (AHB) serta sistem kamera sisi LaneWatch. Lain-lain ciri termasuk enam beg udara, sensor parkir depan, bantuan kestabilan kenderaan (VSA), ABS, EBD, bantuan brek, Lampu Isyarat Berhenti Kecemasan (ESS), Bantuan Mula Mendaki (HSA) dan kamera undur.

Antara kelengkapan baru yang turut diperkenalkan dengan Civic 2020 ini ialah sensor parkir depan, penggilap cermin automatik dan kerusi belakang dengan nisbah lipatan 60:40 (sebelum ini penyandar kekal).

Varian 1.5 TC kini akan dilengkapi dengan lampu LED dan lampu kabus (sebelum ini lampu halogen) serta LaneWatch. Bagi 1.5 TC-P pula, selain daripada Honda Sensing dan rim 18-inci, ia menjadi satu-satunya varian yang datang dengan gril hitam dan spoiler belakang sebagai ciri standard.

GALERI: Honda Civic 1.8S 2020

GALERI: Honda Civic 1.5 TC Modulo 2020

GALERI: Honda Civic 1.5 TC-P 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required