Range Rover Sport kereta paling banyak dicuri tanpa gunakan kunci di UK – berdasarkan data oleh Tracker

Range Rover Sport kereta paling banyak dicuri tanpa gunakan kunci di UK – berdasarkan data oleh Tracker

Biasanya bila disebut tentang curi kereta, gambaran yang muncul adalah pencuri mengumpil tempat kunci, memotong wayar atau mempunyai kunci pendua. Tapi, zaman dah berubah, dan sekarang pencuri boleh menggunakan alat elektronik sahaja untuk membuka dan melarikan kereta yang menggunakan sistem tanpa kunci.

Melalui data yang dikeluarkan oleh penyedia khidmat pengesan lokasi kenderaan di United Kingdom, iaitu Tracker, mereka mendapati 92% kereta curi yang berjaya ditemui kembali telah dilarikan tanpa menggunakan kunci. Jumlah ini meningkat 26% berbanding empat tahun yang lalu.

Kereta paling banyak dicuri tanpa menggunakan kunci ini adalah Range Rover Sport, diikuti oleh BMW X5, Mercedes-Benz E-Class, Range Rover Vogue, Land Rover Discovery, BMW X6 dan Range Rover Evoque. Kereta paling mahal yang dicuri dengan cara ini, dan dapat ditemui kembali oleh Tracker adalah Range Rover SV Autobiography bernilai £150,000 (RM820k).

Range Rover Sport kereta paling banyak dicuri tanpa gunakan kunci di UK – berdasarkan data oleh Tracker

“Data kami telah mendedahkan pencurian kenderaan tanpa kunci terus meningkat, dengan sembilan daripada 10 kereta curi yang dapat kami temui kembali telah dilarikan dengan cara ini. Pencuri telah menyalah gunakan teknologi tanpa kunci dengan menggunakan kelengkapan canggih, yang boleh mencuri isyarat kunci pemilik dan menggunakannya untuk membuka pintu dan menghidupkan enjin,” kata ketua perhubungan polis Tracker, Clive Wain.

Sama seperti kebanyakan negara maju lain, kenderaan yang dicuri di UK biasanya dicuri berdasarkan permintaan dan dihantar ke negara luar seperti Timur Eropah dan Afrika Utara. Bagi mengelakkan menjadi mangsa, Tracker mencadangkan pemilik memasang sistem pengesan kenderaan, serta kunci tradisional lain seperti kunci stereng dan kunci roda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required