DS keluarkan lukisan gambaran model SM moden sempena sambut ulang tahun ke-50 model tersebut

DS keluarkan lukisan gambaran model SM moden sempena sambut ulang tahun ke-50 model tersebut

Pada tahun 1970-an, Citroen ada mengeluarkan sebuah model coupe prestasi tinggi yang dinamakan sebagai SM. Walaupun adalah sebuah kereta sports, model ini menampilkan rekaan yang boleh dianggap mempunyai prestij tersendiri dan menggunakan beberapa teknologi baru pada masa itu.

Bagi mengingati model tersebut, Citroen melalui cabang jenama mewahnya iaitu DS Automobiles telah mengeluarkan dua rekaan grafik hasil daripada Romain Saquet dan Geoffrey Rossillion yang bekerja di studio rekaan DS di Paris, Perancis. Ia dihasilkan sebagai gambaran kepada model moden SM.

Bukan setakat dua rekaan ini, DS juga akan mengeluarkan beberapa lagi rekaan dan meminta orang ramai memilih rekaan manakah yang paling menarik dan berpadanan untuk dipanggil sebagai “SM 2020”. Undian dilakukan melalui laman media sosial syarikat tersebut.

DS keluarkan lukisan gambaran model SM moden sempena sambut ulang tahun ke-50 model tersebutDS keluarkan lukisan gambaran model SM moden sempena sambut ulang tahun ke-50 model tersebut

Semasa dikeluarkan untuk pasaran, Citroen SM menggunakan enjin V6 2,670 cc Maserati yang mampu menghasilkan kuasa 170 hp pada 5,500 rpm, dengan sistem bahan api menggunakan tiga karburetor dual-body Weber. Ia kemudiannya dinaik taraf kepada sistem suntikan bahan api, dan kuasa bertambah menjadi 178 hp.

Bahagian lain yang menarik pada kereta ini adalah ia menggunakan sistem hidraulik berpusat yang mengawal suspensi, brek, stereng dan juga pelarasan menegak lampu hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required