Daihatsu Sirion dikemaskini di Indonesia – warna dan kit aero baharu, masih hanya 1.3L, RM55k-RM59k

Daihatsu Sirion dikemaskini di Indonesia – warna dan kit aero baharu, masih hanya 1.3L, RM55k-RM59k

Selepas diperkenalkan buat pertama kali di Indonesia pada tahun 2018, Daihatsu kini memdedahkan Sirion dengan berberapa kemaskini untuk pasaran berkenaan serentak dengan pelancaran adiknya, Daihatsu Ayla 2020 semalam.

Untuk mereka yang masih belum mengetahui, Daihatsu Sirion di Indonesia ini bukanlah model yang dibangunkan di Jepun, sebaliknya ia adalah produk rebadge dari Perodua Myvi yang di bangunkan di Rawang, Selangor. Malah Sirion pasaran Indonesia ini juga diimport dari Malaysia dan bukan dipasang oleh Astra Daihatsu Motor.

Tidak banyak perubahan yang diberikan untuk Sirion 2020, selain ditawarkan dengan warna baharu yang dipanggil Electric Blue dan Granite Gray Metallic, ia juga kini diberikan kit aero baharu yang terdiri dari spoiler bawah bampar hadapan, skirt sisi yang digelar pelindung batu, dan juga bahagian plat nombor pendaftaran belakang yang digelapkan.

Sebenarnya kalau anda tengok dengan teliti, tiada apa yang baharu kerana kit aero yang ditambah ini adalah ciri standard untuk Myvi 1.5 High dan 1.5 AV untuk pasaran Malaysia. Untuk pengetahuan anda juga, tiada Sirion yang diberikan enjin 1.5L disini, tetapi hanya dijual dalam versi 1.3L dengan enjin 1NR-VE berkuasa 94 hp/121 Nm bersama pilihan kotak gear sama ada lima-kelajuan manual atau empat-kelajuan automatik.

Daihatsu Sirion dikemaskini di Indonesia – warna dan kit aero baharu, masih hanya 1.3L, RM55k-RM59k

Untuk ciri lain, ia masih kekal sama seperti sebelum ini iaitu dibekalkan dengan rim 15-inci seiras Myvi 1.5L, dan juga kit kelengkapan yang setara dengan Myvi 1.3 Premium X – terdiri dari lampu LED, lampu kabus, penderia parkir hadapan dan belakang, sistem kunci pintar dan butang penghidup enjin.

Bagi bahagian dalaman, skrin sesentuh untuk pemain audio utama kini telah ditingkat taraf bagi membolehkan ia menyokong fungsi hubungan mirrorlink kepada telefon pintar. Kelengkapan lain masih kekal dengan diberikan roda stereng dengan balutan kulit dan butang pelbagai fungsi, perehat kepala belakang boleh laras, kawalan penghawa dingin digital dan pengecas USB pada bahagian sisi pemandu.

Untuk keselamatan, model ini menerima sistem ABS, EBD, VSC, pengingat pemakaian tali keledar belakang dan empat beg udara (dua hadapan, dua sisi). Walau bagaimanapun, Sirion tidak diberikan sistem start-stop enjin automatik Eco-Idle seperti Myvi 1.3 Premium X.

Dengan kapasiti enjin lebih dari 1.2L, Sirion tidak layak untuk diklasifikasikan sebagai kereta hijau kos rendah (LCGC) Indonesia seperti Ayla. Dengan pertambahan berberapa kit juga menyebabkan harga Sirion naik sikit dari sebelum ini – model dengan transmisi manual dijual pada harga 200.1 juta rupiah (RM55k), manakala model automatik pula berharga 214.85 juta rupiah (RM59k).

GALERI: Daihatsu Sirion di GIIAS 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required