Daihatsu Ayla facelift 2020 dilancarkan di Indonesia – kembar Axia disegarkan dengan harga bermula RM28k

Daihatsu Ayla facelift 2020 dilancarkan di Indonesia – kembar Axia disegarkan dengan harga bermula RM28k

Serentak dengan pengenalan Toyota Agya facelift 2020 di Indonesia, kembarnya di pasaran sama iaitu Daihatsu Ayla facelift 2020 turut sama diperkenalkan. Untuk kemaskini kali kedua ini, Ayla tampil dengan rupa lebih segar dan penambahan berberapa perincian baharu.

Berbeza dengan kembarnya di Malaysia iaitu Perodua Axia yang hanya tampil dengan enjin 1.0 liter, Daihatsu Ayla (juga Toyota Agya) turut hadir dengan enjin 1.2 liter. Jika Agya hanya diberikan tiga varian berbeza, Ayla pula ditawarkan dengan lebih banyak pilihan varian.

Ia dimulakan dengan versi asas 1.0 D dan 1.0 D+ yang dijana enjin yang sama seperti Axia iaitu 1KR-VE VVT-i 1.0 liter tiga-silinder berkuasa 67 PS/89 Nm, dipadankan dengan hanya kotak gear lima-kelajuan manual. Varian enjin satu liter ini diteruskan dengan model 1.0 X dan 1.0 X Deluxe, di mana kedua-duanya hanya hadir dengan pilihan kotak gear automatik empat-kelajuan sahaja.

Daihatsu Ayla facelift 2020 dilancarkan di Indonesia – kembar Axia disegarkan dengan harga bermula RM28k

Model 1.2 liter pula dimulakan dengan varian 1.2 X, meningkat ke model pertengahan 1.2 R, manakala versi tertinggi pula adalah 1.2 R Deluxe. Kesemua model 1.2 liter ini menerima enjin 3NR-VE empat-silinder yang menjana 88 PS/108 Nm, dan boleh dipilih dengan kotak gear manual lima-kelajuan atau automatik empat-kelajuan.

Untuk bahagian luaran, nampaknya hanya model 1.2 liter sahaja yang menampilkan perubahan sedikit ketara. Ia terdiri dari bampar dengan rekaan lebih tajam, gril hadapan yang disentuh semula, dan juga kemasan lampu kabus yang lebih bersegi. Sementara untuk model-model 1.0 liter, rupa dengan lampu hadapan dan bampar yang lebih bulat masih lagi kelihatan sama.

Dua varian tertinggi iaitu 1.2 D dan 1.2 R Deluxe menerima cermin sisi lipatan berkuasa, namun hanya Deluxe diberikan kit aero terdiri dari spoiler dagu hadapan, skirt sisi dan kemasan seakan diffuser pada bampar belakang. Kemaskini kali ini turut menampilkan rim aloi 14-inci baharu dimana model 1.2 R ke atas diberikan rim kemasan digilap manakala 1.0 X, 1.0 X Deluxe dan 1.2 X menerima rim kemasan kelabu gelap. Model 1.0 D dan 1.0 D+ masih kekal dengan rim besi.

Daihatsu Ayla facelift 2020 dilancarkan di Indonesia – kembar Axia disegarkan dengan harga bermula RM28k

Dalam kabin, sama seperti Ayla, Agya juga menerima sentuhan semula pada bahagian tengah papan pemuka. Model 1.2 X ke atas kini diberikan kawalan pendingin hawa digital pada kawasan tersebut, bersama pemain audio dengan skrin sesentuh di atasnya.

Perubahan lain pada bahagian dalaman ini termasuk grafik baharu pada instrumen meter dan juga corak fabrik baharu untuk uphlosteri – kedua-duanya juga untuk model 1.2 X ke atas.

Untuk keselamatan pula, kesemua Daihatsu Ayla diberikan dua beg udara, manakala model 1.2 R ke atas yang hadir dengan kotak gear automatik akan disertakan sekali dengan sistem brek ABS dan EBD. Model-model terpilih diberikan penderia parkir, manakala model yang hadir dengan skrin sistem audio turut akan dihubungkan dengan kamera undur.

Dua warna baharu tampil pada model facelift 2020 ini iaitu Yellow Metallic dan Glittering Silver Metallic. Manakala lima lagi warna dari brosur sebelum ini iaitu Red Solid, Ultra Black Solid, Dark Grey Metallic, Icy White Solid dan Orange Metallic masih dikekalkan.

Di Indonesia, Daihatsu Ayla adalah salah sebuah model yang dijual dalam segmen kereta hijau kos rendah (LCGC). Model kemaskini ini boleh dibeli pada harga bermula 101.65 juta rupiah (RM28,115) untuk model 1.0 D, manakala versi tertinggi 1.2 R Deluxe AT dijual pada harga 159.4 juta rupiah (RM44,055).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required