Toyota Agya facelift 2020 kini dilancarkan di pasaran Indonesia – model 1.2 TRD dijual pada harga RM46k

Toyota Agya facelift 2020 kini dilancarkan di pasaran Indonesia – model 1.2 TRD dijual pada harga RM46k

Kembar Perodua Axia di Indonesia (selain Daihatsu Alya) iaitu Toyota Agya kini sudah masuk satu lagi fasa facelift. Ia kini bukan sahaja diberikan berberapa ciri baharu, malah hadir dengan gaya yang disegarkan.

Agya hadir dengan tiga varian untuk pasaran berkenaan, bermula dengan versi asas 1.0 G, dan istimewa untuk varian pertengahan dan tertinggi, ia dijana oleh enjin 1.2 liter iaitu dalam versi 1.2 G dan 1.2 G TRD.

Model paling rendah digerakkan dengan enjin sama seperti Perodua Axia disini, dibekalkan dengan enjin 1KR-VE VVT-i 1.0 liter tiga-silinder berkuasa 67 PS/89 Nm. Manakala untuk versi 1.2 liter, Agya menerima enjin empat-silinder Dual VVT-i berkuasa 88 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 108 Nm pada takat 4,200 rpm.

Toyota Agya facelift 2020 kini dilancarkan di pasaran Indonesia – model 1.2 TRD dijual pada harga RM46k

Berbanding model sebelum ini, Agya diberikan bampar hadapan yang direka semula dengan elemen rekaan seperti SUV segmen-B Toyota Raize, tetapi masih mengekalkan lampu kabus berbentuk bulat. Di belakang, kluster lampu masih lagi nampak sama, tetapi grafiknya telah direka semula menampilkan jalur LED berbentuk-L.

Untuk versi TRD, Agya diberikan tambahan kit badan yang terdiri dari spoiler hadapan tambahan, skirt sisi dan lips tambahan pada bampar belakang, bersama serlahan jalur-jalur merah dan juga pelekat badan TRD berhampiran tiang-A. Model tertinggi ini juga dilengkapkan dengan cermin sisi lipatan berkuasa.

Kesemua model hadir dengan rim aloi 14-inci, namun untuk model TRD, rim saiz sama diberikan tetapi hadir dengan elemen rekaan “gaya kipas” dengan kemasan akhir yang digilap. Tujuh warna ditawarkan untuk Agya facelift ini iaitu merah, oren metalik, kuning, putih, perak metalik, kelabu metalik dan hitam.

Toyota Agya facelift 2020 kini dilancarkan di pasaran Indonesia – model 1.2 TRD dijual pada harga RM46k

Pada bahagian dalaman pula perubahan yang boleh dilihat adalah pada bahagian konsol tengah di mana untuk veris 1.2 G dan 1.2 TRD ia menerima paparan dan kawalan pendingin hawa baharu. Versi 1.2 TRD pula lebih istimewa kerana dibekalkan dengan skrin sesentuh untuk sistem audio serta butang penghidup enjin. Kesemua varian hadir standard dengan dua beg udara dan cagak tempat duduk Isofix di belakang.

Di Indonesia, Toyota Agya adalah salah sebuah model yang dijual dalam segmen kereta hijau kos rendah (LCGC). Model kemaskini ini boleh dibeli pada harga bermula 143.8 juta rupiah (RM39,351) untuk varian 1.0 G lima-kelajuan manual sehingga 169.29 juta rupiah (RM46,344) untuk versi tertinggi 1.2 TRD dengan kotak gear automatik empat-kelajuan.

Dikhabarkan selepas ini Daihatsu Alya juga bakal menerima facelift sekali lagi seiring apa yang diterima oleh Agya ini. Jadi bagaimana? Lawa lagi Axia facelift dengan Axia Style, atau ada yang dah geram nak convert Agya TRD?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required