Toyota Raize didedahkan – rebadge dari Daihatsu Rocky, enjin 1.0 liter tiga-silinder, harga dari RM64k

Toyota Raize didedahkan – <em>rebadge</em> dari Daihatsu Rocky, enjin 1.0 liter tiga-silinder, harga dari RM64k

Daihatsu terlebih dahulu mempamerkan model SUV terbaru ini ketika Tokyo Motorshow 2019, yang kemudiannya kita tahu bahawa model berkenaan akan menggunakan nama Rocky. Bagaimanapun, nampaknya Toyota terlebih dahulu akan memasarkan model ini secara rasmi – dengan nama Toyota Raize – untuk pasaran Jepun.

Untuk itu, Toyota kini telah mendedahkan model SUV kompak berkenaan kepada umum, yang memang merupakan model rebadge daripada model Daihatsu Rocky. Model yang sama juga dijangka akan menjadi SUV Perodua kelak. Jadi, apa yang ada dengan Toyota Raize, yang mungkin tidak akan lari jauh daripada versi oleh Daihatsu dan mungkin saja Perodua? Masih ingat dengan SUV Aruz dan Rush terbaru?

Raize dibangun berasaskan Toyota New Global Architecture (TNGA), yang kemudiannya turut dipinjam untuk dijadikan Daihatsu New Global Architecture (DNGA) yang digunakan untuk SUV Daihatsu Rocky. Tetapi, wajah antara keduanya agak berbeza – sebahagian orang mungkin akan teringatkan model RAV4 ketika melihat Raize.

Toyota Raize didedahkan – <em>rebadge</em> dari Daihatsu Rocky, enjin 1.0 liter tiga-silinder, harga dari RM64k

Kelainan yang menyerlah antaranya corong yang diposisikan di bawah berbentuk trapezoidal yang disambungkan dengan lampu kabus bersudut, selain menampilkan jalur lampu LED mendatar dan sensor parkir. Kepingan kemasan yang sama dengan warna badan dengan lambang Toyota turut kelihatan. Bagaimanapun, lampu utamanya mirip dengan yang ada pada model Daihatsu Rocky.

Toyota dijangka akan menawarkan beberapa pakej penggayaan, termasuk Modellista dan TRD, bagi yang inginkan rupa lebih agresif untuk Raize mereka. Dari tepi, pilihan dua tona warna yang sama, dengan pilihan bumbung hitam atau dalam warna badan. Bahagian belakang pula nampak seperti tiada perubahan yang begitu ketara antara Rocky dan Raize.

Ini diikuti pula dengan rekaan dalaman, yang sekali lagi, saling tak tumpah dengan apa yang pernah dilipat pada model Daihatsu Rocky. Antara lain, Raize turut dilengkapi dengan skrin sentuh terapung sembilan-inci dengan sambungan SmartDeviceLink dan Apple CarPlay.

Untuk itu, ukuran dimensi antara keduanya juga sama; 3,995 mm panjang, 1,695 mm tinggi, 1,620 mm lebar, dan jarak rodanya pula 2,525 mm – Toyota mendakwa, jarak yang tersedia dari kerusi depan ke kerusi belakang ialah 900 mm. Ada lapan warna ditawarkan sebagai pilihan, paling baru ialah Turquoise Blue Mica Metallic dengan pilihan warna bumbung Black Mica Metallic.

Toyota Raize didedahkan – <em>rebadge</em> dari Daihatsu Rocky, enjin 1.0 liter tiga-silinder, harga dari RM64k

Menjadi nadi utama Raize ini ialah unit enjin petrol 1.0 liter tiga-silinder dengan kuasa sehingga 98 PS pada 6,000 rpm dan tork 140 Nm dari 2,400 hingga 4,000 rpm. Penjana kuasa ini dipadankan dengan sistem transmisi CVT yang menyalurkan kuasa ke roda hadapan, dan juga akan ditawarkan dengan transmisi manual enam-kelajuan dan pacuan semua-roda.

Toyota Raize mula dijual di Jepun hari ini, dengan harga bermula dari 1,679,000 yen (RM64,000) hingga 2,282,200 yen (RM87,000). SUV ini juga akan dimasukkan ke dalam program langganan Kinto One bermula 12 November nanti, dengan harga bermula 39,820 yen (RM1,500).

Setelah Daihatsu Rocky mula terdedah, dan kini Toyota Raize pula ditunjukkan secara rasmi, penantian terhadap model Perodua pula menjadi lebih menarik – apakah kelainan yang akan ditampilkan untuk membezakannya daripada dua model tersebut.

Sebagai petunjuk, mungkin kita boleh melihat kembali model X-Concept yang dipamerkan ketika Kuala Lumpur International Motor Show 2018 dahulu. Atau adakah versi Perodua nanti sama sekali berlainan, hadir dalam bentuk Axia wagon seperti yang pernah dilihat sedang diuji di Genting Highlands sebelum ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required