Daihatsu Sirion terbaru dilancarkan di Indonesia – hanya enjin 1.3L MT/AT ditawarkan, dari RM53k-RM56k

Daihatsu Sirion terbaru dilancarkan di Indonesia – hanya enjin 1.3L MT/AT ditawarkan, dari RM53k-RM56k

Seperti yang kami laporkan sebelum ini, Daihatsu Sirion telah pun dilancarkan di Indonesia hari ini. Ia mengikut jejak yang terdahulu; merupakan model rebadge daripada Perodua Myvi dan diimport sepenuhnya (CBU) dari Malaysia.

Daihatsu Sirion terbaru ini bagaimanapun hanya ditawarkan dalam pilihan enjin 1.3L, dengan gandingan antara kotak gear manual lima-kelajuan atau automatik empat-kelajuan. Hanya ada satu peringkat kemasan diperkenalkan, dengan harga 182.5 juta Rupiah (RM52,655) bagi model MT manakala 193.2 juta Rupian (RM55,819) bagi versi AT.

Harga berkenaan adalah lebih mahal jika dibandingkan dengan varian 1.3L yang dijual di Malaysia, dari harga antara RM44,300 hingga RM48,300. Apa pun, Daihatsu Sirion 1.3L di Indonesia mengenakan penampilan yang sama seperti versi 1.5L di sini, antaranya dengan rim 15-inci dan head unit 2-DIN dengan skrin sentuh. Selebihnya kelengkapan yang sama pada Myvi 1.3 Premium X digunakan.

Sirion turut datang dengan lampu utama LED, lampu kabus, sensor parkir depan dan belakang, sistem tanpa kunci dan Push Start, stereng balutan kulit dengan butang kawalan audio/panggilan telefon dan lain-lain. Ciri unik yang dibangunkan untuk pasaran tempata di sini, iaitu memori untuk sistem pendingin hawa, turut disertakan untuk pasaran Indonesia.

Ciri-ciri keselamatan yang ada pada Sirion juga sama. Antaranya ABS, EBD, VSC, peringatan tali keledar belakang dan empat beg udara. Enjin yang digunakan ialah 1NR-VE 1.3 liter Dual VVT-i yang menghasilkan 95 PS dan 121 Nm, tetapi tiada ciri Eco-Idle seperti pada varian 1.3 Premium X di sini.

Jika anda ingin tahu lebih lanjut tentang Myvi 2018, ikuti laporan komprehensif yang telah kami sediakan sebelum ini, antaranya laporan pandu uji serta ulasan video perbandingan dengan model lamanya.

Perodua Myvi 2018 1.3 Premium X

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required