PANDU UJI: Perodua Myvi 2018 1.3L dan 1.5L – ujian penggunaan minyak, 0-100 km/j, ASA dan ‘drag race’

PANDU UJI: Perodua Myvi 2018 1.3L dan 1.5L – ujian penggunaan minyak, 0-100 km/j, ASA dan ‘drag race’

Jika anda kerap memerhatikan ruang ini, anda berkemungkinan besar sudah pernah membaca laporan pandu uji Perodua Myvi 2018 yang kami terbitkan pada hari yang sama sebaik sahaja pelancaran rasminya dilakukan di Putrajaya.

Tetapi, itu adalah hasil dari pengalaman singkat memandu kereta berkenaan – dari unit yang ujian dan bukannya versi yang dikeluarkan secara rasmi – di dalam litar Perodua. Ketika itu, kami belum sempat memandunya di atas jalan raya biasa, dalam suasana pemanduan harian yang sebenar.

Jadi, minggu lalu kami lakukan pula sesi pandu uji yang lebih menyeluruh, sebaik sahaja menerima dua model Myvi 2018 untuk tujuan itu. Kami juga sudah menyediakan galeri besar untuknya; pertama untuk menunjukkan perbezaan penawaran antara varian 1.3 Premium X dengan 1.5 Advance, dan tak lupa juga untuk menunjukkan perbezaan Myvi 1.5 Advance 2018 berbanding model lamanya, Myvi 1.5 Advance 2015.

PANDU UJI: Perodua Myvi 2018 1.3L dan 1.5L – ujian penggunaan minyak, 0-100 km/j, ASA dan ‘drag race’

Ujian apa yang dimaksudkan? Idea utamanya adalah untuk melihat bagaimana prestasi yang diberikan oleh Myvi 2018 ini dalam penggunaan dunia sebenar. Maka, beberapa perkara yang sempat kami cuba uji dan perhatikan ialah seperti penggunaan petrol, kepantasan bagi pecutan 0-100 km/j, tahap kebisingan dalam kabin (NVH), aplikasi sebenar ciri keselamatan ASA dan drag race untuk melihat model mana yang lebih pantas.

Kita terus saja ke ujian penggunaan minyaknya. Perodua mendakwa Myvi 2018 1.5L mampu memberikan bacaan penggunaan minyak pada kadar 20.1 km/l dan 30% lebih jimat berbanding model terdahulu. Untuk itu, kami memandu kedua-dua model 1.3 dan 1.5 yang ada dalam satu perjalanan ke Ipoh – dengan jarak keseluruhan pergi-balik kira-kira 400 km.

Kami cuba mencerminkan cara pemanduan biasa sepanjang perjalanan; kelajuan ketika dilebuhraya sekitar 110 km/j, tayar semua ditetapkan pada tekanan 210 kpa, kipas pendingin hawa pada tahap 3 dengan tahap suhu pertengahan, ciri auto start/stop dibiarkan aktif dengan input pendikit minyak juga seperti biasa (tidak terlalu berhati-hati atau agresif).

PANDU UJI: Perodua Myvi 2018 1.3L dan 1.5L – ujian penggunaan minyak, 0-100 km/j, ASA dan ‘drag race’

Dan keputusannya? Myvi 1.3 Auto mencatatkan bacaan purata 17.6 km/l, sedikit lebih baik berbanding model 1.5 Auto yang mencatatkan 17.3 km/l. Myvi 1.5 Auto yang lama pula mencatatkan 15.1 km/l. Penjimatan yang diperoleh ialah sekitar 15% dalam keadaan pemanduan sebenar. Walaupun tidak sampai 30% seperti yang didakwa, ia tetap peningkatan yang sangat baik berbanding model lama.

Kemudian, beralih kepada ujian drag race dan pecutan 0-100 km/j pula. Dari garis permulaan, kedua-dua Myvi 1.5 yang lama dan baru memberikan prestasi yang hampir sama – daya tujah dan kuasanya tidak jauh beza dan kedua-duanya meluncur sebelah-menyebelah. Model 1.3L bagaimanapun agar sukar untuk merapatkan jurang dan tertinggal agak jauh di belakang.

Bacaan masa pecutan 0-100 km/j juga sempat diperhatikan. Myvi 1.3L mencatatkan masa 12.5 saat, manakala Myvi 1.5, baik yang model baru atau pun model lama, mencatatkan 11.5 saat. Tetapi, walaupun Myvi baru ini tidaklah lebih pantas berbanding model lamanya, ia sebenarnya lebih senyap dari bahagian dalam kabin.

PANDU UJI: Perodua Myvi 2018 1.3L dan 1.5L – ujian penggunaan minyak, 0-100 km/j, ASA dan ‘drag race’

Ujian tahap kebisingan (NVH) dalam kabin pula menyebelahi model terbaru. Ketika memijak pedal minyak sepenuhnya dan kereta meluru laju, bacaan yang dicatatkan di dalam Myvi 2018 ialah 77 db berbanding 81 db pada Myvi lama. Ketika meluncur dalam kelajuan 110 km/j pun sama, Myvi baru adalah lebih senyap dengan angka 71 db berbanding 73 db pada Myvi lama.

Bagaimanapun, kami juga sempat memandu dalam hujan, dan bunyi percikan air yang kedengaran dari bahagian bawah kereta sebenarnya agak kuat. Jadi, aspek kebisingan dalam kabin ini masih boleh dipertingkat.

Selain itu, keberkesanan sistem Advanced Safety Assist (ASA) juga sempat kami uji sendiri. Perlu diingatkan, ciri ini hanya ditawarkan pada varian paling tinggi, 1.5 Advance sahaja.

PANDU UJI: Perodua Myvi 2018 1.3L dan 1.5L – ujian penggunaan minyak, 0-100 km/j, ASA dan ‘drag race’

Ciri Pre-Collision Warning (PCW) dan Pre-Collision Braking (PCB) akan berfungsi dalam kelajuan rendah (4-30 km/j). Ketika sistem kereta anda – melalui kamera stereo pada cermin utama – mengesan ada kereta lain sedang berhenti di depan dan tiada apa-apa tindakan daripada pemandu, ia terlebih dahulu akan membunyikan amaran terlebih dahulu.

Jika masih tiada apa-apa maklum balas daripada pemandu, kereta ini akan membrek sendiri sepenuhnya untuk mengelak pertembungan dengan kereta hadapan. Dan, jangan terkejut kerana input brek yang dilakukan agak kasar dan mengejut. Apa yang penting, sistem ini memang boleh berfungsi dengan baik.

Bagi Front Departure Alert (FDA), sistem perlu tahu kereta anda sedang bergerak perlahan ke depan sebelum berhenti, misalnya di lampu isyarat. Dalam kedudukan gear D serta brek masih ditekan, dan ketika kereta hadapan mula bergerak tanpa ada apa-apa tindakan dari pemandu, sistem juga akan mengeluarkan bunyi amaran kepada pemandu. Ini maksudnya, anda perlu memberikan perhatian sepenuhnya kepada pemanduan dan jangan leka bermain telefon.

PANDU UJI: Perodua Myvi 2018 1.3L dan 1.5L – ujian penggunaan minyak, 0-100 km/j, ASA dan ‘drag race’

Pedal Misoperation Control (PMC) pula berfungsi ketika kereta diletakkan sebagai contoh dalam keadaan parkir dengan terdapat halangan di depan. Dan, halangan itu pula perlulah yang boleh dikesan jaraknya oleh kamera (kamera mungkin tidak dapat fokus dinding putih untuk menetukan jarak). Dalam keadaan ini, sistem mengesan anda sepatutnya undur ke belakang ketika ingin mula memandu.

Sebaliknya, jika anda tersilap masuk gear D dan menekan pedal dengan kuat, sistem ini akan mengehadkan kuasa dari enjin dan mengelakkan kereta daripada terlonjak ke depan, beserta dengan bunyi amaran sekali. Juga perlu diingatkan sekali lagi, bahawa sistem ini hanyalah sebagai elemen sokongan bagi mengelakkan anda daripada terlibat dalam kemalangan dalam kelajuan rendah. Pemandu masih lagi bertanggungjawab sepenuhnya sepanjang masa di atas keselamatan diri sendiri dan orang lain.

Semua ujian ini ada kami tunjukkan sepenuhnya di dalam video menyeluruh yang telah disediakan di bawah. Luangkan masa untuk menonton, dan semoga ada manfaatnya untuk anda.

GALERI: Perodua Myvi 2018 1.5 Advance

Perodua Myvi 2018 1.3 Premium X

GALERI: Perodua Myvi 1.5L Advance 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Qarrim on Feb 14, 2018 at 1:18 pm

    Apa beza myvi baru 2018 1.5H dgn 1.5A

    Like or Dislike: Thumb up 7 Thumb down 6
  • JUNAIDAH BT YON on Feb 13, 2019 at 4:50 pm

    Myvi1.5h kuat minyak. Baru pergi balik office sejauh 8 km, utk 2 hari. Minyak sudah hilang 1 bar. Pening

    Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 3
  • Irvine Tan Tze Yean on Sep 23, 2019 at 1:37 pm

    Ron95 atau 97 mana satu bagus untuk Myvi 1.5H?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required