Semua pintu sempadan Malaysia-Thailand ditutup

Semua pintu sempadan Malaysia-Thailand ditutup

Mulai hari ini, semua pintu sempadan darat dan air antara Malaysia dan Thailand ditutup sementara kepada orang ramai. Perkara ini telah disahkan oleh Pengarah Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) Kedah, Zuhair Jamaludin, yang berkata, ia berikutan langkah kerajaan Thailand melarang semua warganya dan warga asing keluar atau masuk ke negara itu. Ia juga adalah bagi pencegahan penularan wabak COVID-19.

“Rakyat Thailand di Malaysia yang mahu pulang ke negara mereka hanya dibenarkan menggunakan laluan udara sahaja dan begitu juga rakyat Malaysia yang berada di sana. Arahan ini mula berkuatkuasa 6 pagi hari ini ke satu tarikh yang akan dimaklumkan kelak,” katanya seperti dilaporkan oleh Harian Metro.

Lima pintu berkenaan adalah Sadao-Bukit Kayu Hitam (Kedah), Sungai Golok-Rantau Panjang (Kelantan), Wang Prachan-Wang Kelian (Perlis), Jeti Thammalang-Kuala Perlis (Perlis) dan Betong-Pengkalan Hulu (Perak). Bagaimanapun pergerakan barang masih dibenarkan melalui lima pintu sempadan yang wilayahnya bersempadan dengan Malaysia.

Penutupan pintu sempadan yang dilakukan oleh Thailand ini turut melibatkan negara jirannya seperti Laos, Kemboja dan Myanmar. Bagaimana pun, tidak dimaklumkan sampai bila penutupan pintu masuk sempadan ini akan dilaksanakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required